Van ongezellig en stil naar relaxen op het strand - Reisverslag uit Rome, Italië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu Van ongezellig en stil naar relaxen op het strand - Reisverslag uit Rome, Italië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu

Van ongezellig en stil naar relaxen op het strand

Blijf op de hoogte en volg jurgen

09 September 2014 | Italië, Rome

Het zoeken van een kamer in Rome was een hels karwei. Er is een organisatie die helpt met het vinden van een kamer op het moment dat je aankomt. Ik heb die lui ik denk wel een stuk of 4 keer gemaild in een tijdsperiode van maart tot en met juni dat ik wel gebruik wilde maken van hun dienst en wat ik daar voor moest doen. Ik heb daar nooit een reactie op gehad tot het moment dat ik uiteindelijk zelf via internet een kamer had gevonden. Toen kreeg ik ook iets van 3 of 4 mailtjes met dat ik een formulier in moest vullen en terug sturen. Voor dat ik mijn huidige kamer had gevonden kwam ik ook een kamer tegen die goed klonk, maar na wat wat mail contact was ik daar ook snel klaar mee. Ik zou bij mensen komen te wonen die een kamer die ze over hadden verhuurden. Ik mocht er geen gebruik maken van de woonkamer en ik moest er betalen om mijn kleding te mogen wassen. Het is altijd maar de vraag of je niet genaaid word als je je borg hebt overgemaakt, maar dat gevoel werd vrij snel weg genomen. De huisbaas mailde dat er ook een Nederlandse meisje zou komen te wonen en daar heb ik ook wat mail contact mee gehad. Zij was al wel in de flat geweest en zij dat het er goed uitzag en beter dan de meeste andere die ze had gezien. Als die huisbaas me had willen naaien moest ik wel toegeven dat ie er flink wat moeite voor had gedaan.

De dagen voor mijn vertrek nog met de verschillende mensen wat afgesproken en gedronken waardoor er niet veel tijd was om mijn spullen bij elkaar te zoeken. De dag voor m'n vertrek had ik weinig plannen dus die dag heb ik mooi gebruikt om m'n koffers te pakken. Ik mocht 40 kilo meenemen, maar dan is het nog steeds lastig om te bepalen wat je allemaal mee moet nemen. De hele inhoud van m'n kledingkast meenemen was geen optie omdat ik dan over de 40 kilo zou komen.

Het is dinsdag 2 september 2014 02:30 uur en mij wekker gaat. Het is tijd om me klaar te maken om m'n Erasmus avontuur naar Rome te beginnen. M'n vlucht vanaf Rotterdam naar Rome zou om 7 uur vertrekken dus we moesten op tijd weg. Eerst Wouter nog even op pikken en toen kon de rit naar Rotterdam beginnen. Op de luchthaven aangekomen hoefde ik alleen mijn koffers nog maar te dumpen omdat ik op maandag al online had ingecheckt. Uiteindelijk netjes onder de 40 kilo gebleven met een totaal van ongeveer 37 kilo. Na kop koffie gedronken te hebben en ontbeten met appeltaart met slagroom was het tijd om afscheid te nemen. Na dat gedaan te hebben was het tijd om door de douane te gaan. Daar moet ook je handbagage door de scan en daar had ik net al m'n elektronica inzetten. M'n handbagage was met passen en meten ingepakt en ik mocht daar alles er net zo hard weer uithalen. Uiteindelijk vlogen m'n laptop, externe harde schijf en wekker/docking station voor m'n Ipod over de band. De vlucht zelf verliep prima. Nog even een laatste keer zwaaien en toen was het echt zover. We vertrokken iets van een kwartiertje later, maar kwamen alsnog vroeger aan dan de geplande tijd. Het was uiteindelijk tussen iets van een uur en drie kwartier en 2 uur vliegen.

Op de luchthaven Fiumicino aangekomen was het tijd om mijn koffers op te gaan halen. Het duurde even, maar een uurtje nadat we geland waren had ik al mijn spullen en kon ik mijn weg richting de trein vervolgen. Dan kom je in die aankomsthal aan en daar sta je dan met je goeie gedrag en 2 koffers geen idee hebbend welke kant je op moet. Uiteindelijk wat om me heen gekeken toen ik uiteindelijk een bordje met een plaatje van een trein er op zag staan. Uiteindelijk die bordjes maar blijven volgen en met 2 koffers verschillende roltrappen opgegaan te zijn, wat trouwens erg onhandig is, kwam ik bij de treinen uit. Toen was het tijd om een treinkaartje te kopen. Er waren zoveel winkels waar je treinkaartjes kon kopen, maar door mijn goede voorbereidende werk wist ik dat ik de Leonardo Express naar station Termini in Rome moest hebben. Uiteindelijk een plekje in de trein gezocht en 35 tot 40 minuten later stond ik op Station Termini. Veel te veel mensen en ik moest metrolijn A zien te vinden.

Toen was het zaak om een ticketautomaat te vinden. Dit ging nog vrij gemakkelijk, maar toen moest ik de juiste metro zien te vinden. Op de vloer staat wel aangegeven waar de verschillende metro's heen gaan, maar er stond nergens aangegeven welke metro mijn kant opging. Na wat rondgezworven te hebben over station Termini uiteindelijk maar het metrostation in gegaan. Toen werd het me al snel duidelijker en had ik vrij snel de juiste metro te pakken richting metrostation Re di Roma.

Op dat moment begon eigenlijk pas het zwaarste deel. Ik moest met m'n koffers over straat en ik had geen idee waar ik heen moest. Gelukkig was ik nog wel zo slim om een kaart mee te nemen, maar echt snel ging het niet. Ik stond zo ongeveer op elke straathoek stil om te kijken of ik nog wel de juiste richting op ging en dat ging nog best verrassend goed. Rond kwart over 12 bereikte ik uiteindelijk mijn kamer en de huisbaas zat buiten voor het gebouw al op me te wachten. De flat waar mijn kamer zich in bevind zit op de 4e etage dus we moesten eerst met een veel te kleine lift naar boven. Nog zo'n lift waarbij je zelf de deuren open en dicht moet doen voordat de lift werkt. We pasten er met mijn 2 koffers en onszelf net in.

In de flat liet ie me m'n kamer zien en de rest van de flat. Het zag er allemaal prima uit. Uiteindelijk gaf hij me ook de sleutelbos met alle sleutels die ik nodig heb om in m'n kamer te komen. Er is 1 sleutel om het gebouw in en uit te kunnen, 2 sleutels om de deur van de flat te openen en 1 voor m'n kamer. Er zit nog een vijfde sleutel aan, maar waar die voor nodig is is me nog steeds een raadsel. Uiteindelijk bleek dat ik de enige was ik de flat tot nu toe. Er verbleef nog wel een Italiaan, maar die was op vakantie. Het Nederlandse meisje komt aankomende zaterdag(13 september) aan en een Spaanse meisje volgende week ergens. Dat was balen omdat ik in m'n eentje in een flat in een vreemde stad zit. Om het drama compleet te maken waren er problemen met internet en die zijn vandaag pas verholpen. Ik heb de dag van m'n aankomst wel gelijk een Italiaans nummer genomen waardoor ik via m'n telefoon nog in contact kon blijven met verschillende mensen. Een ander probleem hier is de tv. Alle zenders zijn in het Italiaans. Kijk je naar MTV ofso en dan is het in het Italiaans over gesproken en hetzelfde geldt voor films. Er is gewoon helemaal geen Engelse zender. Ik ben op dinsdag ook gelijk nog maar naar de supermarkt geweest omdat er toch eten op tafel moest komen die avond. Ik heb er haast 45 minuten over gedaan voor ik de winkel weer uit was. Eerst moest ik bedenken wat ik wilde eten en daarna moest ik het ook nog zien te vinden. Ik had nog wel een blij momentje toen ik drinken tegenkwam wat ik op vakantie in Frankrijk altijd dronk. Ik ben nog niet uitgehongerd dus er staat elke avond wel wat op tafel.

Op woensdag ben ik in m'n eentje naar het Colosseum gelopen. M'n huisbaas zei dat het ongeveer 10 minuten lopen is, maar of hij loopt heel snel of het duurt gewoon echt wel iets van 20 tot 25 minuten wat nog steeds niet verkeerd is. Ik bedenk net nu ik dit schrijf dat ik gewoon vergeten ben om te vermelden hoe lekker het weer hier is. Graadje of 28 met een zonnetje en af en toe wat bewolking. Maar dat terzijde was het wel vet om het Colosseum te zien. Ik ben er nog niet naar binnen geweest omdat me dat leuker lijkt om dat samen met wat anderen te doen. Daar heb ik verder nog wat rondgelopen en af en toe gezeten om mensen te kijken. Ik heb gelukkig wat films op m'n externe harde schijf staan waardoor ik de avond ook nog een beetje door kon komen. Ik ben maar op tijd naar bed gegaan omdat een beetje kansloos voor me uit zitten kijken ook niet veel opschiet.

Op donderdag een beetje hetzelfde verhaal als op woensdag. Eerst lekker lang uitslapen omdat er toch niemand was waar ik tegen kon praten en op deze manier was er al een mooi deel van de dag om. 's Middags ben ik vanaf m'n kamer naar het San Giovanni in Laterno gelopen. Op de heenweg ben ik kats omgelopen, maar zo zie je nog wel eens wat. 's Avonds de wedstrijd Italie-Nederland met Italiaans commentaar bekeken. Van beide kon ik niet echt vrolijk worden. Zowel de wedstrijd niet als het commentaar waar ik niks van versta.

Voordat school begint moest ik ook nog even naar het Erasmus kantoor op de universiteit. Ik had bedacht dat ik dat wel mooi op vrijdag kon doen, maar daar dachten ze op de universiteit anders over. Dat kantoor was op vrijdag gesloten. Ik heb nog een paar poginen. De lessen beginnen toch pas de 22e. Ik weet nu in ieder geval wel dat ik een goede keus gemaakt heb om een kamer richting het centrum te zoeken. De universiteit ligt echt ergens in the middle of nowhere. Ik doe er vanaf mijn kamer ongeveer tussen de 50 minuten en iets meer daar een uur over om op de universiteit te komen. Ik moet eerst ongeveer 10 tot 15 minuten naar de metro lopen(afhankelijk van de verkeerslichten), daarna met de metro naar het einde van lijn A en dan moet ik nog eens iets van 15 minuten verder met de bus. Zover buiten de bewoonde wereld ligt het.

De dag erna ben ik met de metro weer terug richting station Termini gegaan om daar ik de buurt een beetje rond te kijken. Er zijn allemaal mooie gebouwen, maar om het in je eentje te bekijken is niet zo leuk.
De eerste dagen waren erg stil omdat er niemand was waar ik mee kon praten. Ik heb er geen spijt van dat ik zo vroeg in september al richting Rome ben gegaan, maar gezellig is anders. Ik heb nu wel tijd om hier te wennen.

Vanaf zondag, dus eigenlijk eergisteren pas, is het leuker geworden. Er was een gratis rondleiding aangeboden door een Erasmus organisatie die verschillende activiteiten organiseren voor Erasmus studenten. We moesten om 3 uur verzamelen bij metrostation Circo Massimo en vanaf daar hebben we een hele wandeling gemaakt met een groep van ongeveer 35 studenten. Dit metrostation ligt aan lijn B en het was voor mij sneller om gelijk die kant op te lopen in plaats van eerst naar het metrostation bij mij in de buurt te lopen en dan bij Termini weer over te stappen. Tijdens de rondleiding zijn we langs verschillende kerken geweest en ook nog gestopt bij een uitkijkpunt van waaraf je uitzicht had over een deel van Rome. De rondleiding was rond kwart over 6 afgelopen, maar toen moest er natuurlijk nog wel gegeten worden. De gids liet ons een plek zien waar we goed voor weinig konden eten. Je betaald 6 euro voor een biertje of 7 euro voor een mixdrankje en dan kon je onbeperkt van het buffet eten. Bij die tent waren er weinig zitplaatsen, maar er was een soort pleintje voor waar je ook gewoon kon staan/zitten. Als je drankje op was liep je even een trap af naar een pizzatentje om daar een flesje bier te halen voor 2 euro. Uiteindelijk bleven we met nog een aantal die-hards over waarmee we nog even een terrasje hebben gepakt aan de rivier de Tiber of Treverse. Uiteindelijk was ik rond 12 uur weer bij m'n kamer na een gezellige dag die ik wel goed kon gebruiken.

Gister ben ik met lui van zondag naar het strand geweest. We hadden om 2 uur afgesproken, maar ik moest nog wat voor school regelen dus ik ging later die kant op. Het mooie is dat ik een maandkaart heb gekocht voor 35 euro waarmee ik onbeperkt van de ov gebruik kan maken en daarmee kun je dus ook gewoon bij het strand komen. Ik moest eerst naar station Piramide vanwaar ik een trein moest pakken en dan nog het laatste stukje met de bus. Echt super relaxt je dat vanuit Rome op zich best makkelijk bij het strand komt. Je kon nog lekker in de zee zwemmen en er komen lui langs lopen of je nog wat drinken wil. Je betaald 5 euro voor 3 flesjes bier. Met een aantal zijn we ook nog over het strand gelopen en je hebt er veel verschillende stranden. Je had er onder andere een gaystrand waar al die lui ook naakt lagen. Op zo'n moment denk je echt van vooral naar rechts kijken de zee in en snel door lopen en op de terugweg natuurlijk andersom. We gingen rond kwart over 7 weer terug alleen toen we weg wilden bleek het hek waar we door naar binnen zijn gegaan dicht zat. Er zaten gelukkig geen punten aan het hek dus werden de klimkunsten maar uit de kast gehaald. Schuin tegenover het hek was de bushalte en toen we daar 5 minuten stonden te wachten moest er nog iemand met een motor uit en kwam er gewoon iemand bij die het hek open deed. Ons avontuur levert uiteindelijk wel een mooier verhaal op. Om half 9 of kwart voor 9 waren we weer terug in Rome, maar iedereen had wel honger dus gingen we weer naar dezelfde plek als de avond daarvoor. We moesten nog even met de bus, maar daar kwamen we ook niet ver mee. De buschauffeuse remde ineens vol waardoor een andere passagier z'n hoofd had gestoten en er een ambulance bij moest komen. De bus werd dus aan de kant gezet en wij moesten verder lopen naar het restaurant.

Al met al waren de eerste paar dagen erg stil en ook niet leuk. In je eentje door zo'n stad lopen is niet gezellig. Vanaf zondag is het een stuk gezelliger geworden en vanaf vandaag heb ik hier in de flat ook internet wat ook relaxt is. Voor morgen staat er een soort van feestje op het programma georganiseerd door die Erasmus organisatie.

  • 09 September 2014 - 16:47

    Wouter Rijke:

    Goed om te lezen gozer. Eerste dagen ff wennen, mooi dat t nu wat gezelliger wordt. Geniet er nog maar ff n weekje van, voor je t weet verlang je weer naar die rust ;-)

  • 09 September 2014 - 18:50

    Ria Van Katwijk:

    Hoi Jurgen,
    Leuk dit verhaal te lezen. Via de app hadden we wel contact gehad, maar dit verhaal geeft toch veel beter aan hoe de eerste dagen zijn geweest. Volgens mij begint het feesten nu. Geniet van je tijd daar, want het gaat misschien sneller voorbij dan je nu denkt.

  • 09 September 2014 - 21:25

    Rex:

    Hoi Jurgen,

    Leuk om je verhaal te lezen. Van eenzaamheid ben je nu sinds zondag in gezelligheid gekomen.
    Fijn dat je lui om je heen hebt waar je leuke dingen mee kunt doen. Geniet de komende weken van de vrijheid want voor je het weet zit je midden in je studie.

  • 09 September 2014 - 21:41

    Aaltje:

    Hey Jur, wat kan jij schrijven zeg! Ik begrijp dat het ff wennen was, maar dat er in de komende dagen wat meer leuke dingen op de agenda staan, en eigenlijk heb je al heel veel gedaan/gezien. Mooi man.
    Fijne dagen!

  • 10 September 2014 - 12:46

    Bart Vrolijk:

    Jurgen,
    wat een geweldig verhaal. Natuurlijk zijn de eerste dagen eenzaam. die heb je goed doorstaan.
    van eenzaamheid naar gezelligheid. Leuk om alles zo te lezen en je vormt er zelf dan ook een beeld bij.
    Ik hoop dat je nog zeker meer leuke tijden tegemoet gaat (vast wel)
    Succes nog ff en ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal, topper:)

    Groetjes bart

  • 10 September 2014 - 14:13

    Martien:

    Beeldend Jurgen, ik zie het voor me. Het begint eenzaam, maar als het venster open gaat, gaat er een wereld voor je open.
    Niet teveel langs het gaystrand lopen anders krijg je een stijve....nek.

    succes de komende dagen en het wordt volgens mij steeds leuker. Het is een geweldige wereldstad.

    groet

    Martien

  • 16 September 2014 - 11:51

    Cora En Lia:

    Hoi Jurgen, wat een leuk en boeiend verhaal heb je geschreven. Wij kunnen ons heel goed voorstellen wat het voor een getob is in een grote vreemde stad waarvan je ook niet de taal spreekt. We vinden het fantastisch hoe jij je er doorheen hebt geslagen. Erg leuk dat er uiteindelijk wel iemand was waar jij mee kon praten. Het is inderdaad een mooie en boeiende stad alleen moet je altijd goed op je spullen passen.
    Wij werden eens in de tram op onze schouder getikt door een oude dame die het niet veilig vond om je rugzakje gewoon op je rug te dragen, liever op de borst. Wij waren haar dankbaar voor deze tip. Wij verheugen ons al op je volgende verhaal, en wensen jou in den FREEMDE, tanti auguri , e buon divertimento. Lieve groet van Cora en Lia

  • 16 September 2014 - 13:55

    Heleen:

    Ha die Jurgen,
    Wat een schrijver ben jij! Geweldig man. Je hebt toch veel onvermoede talenten. De flat ziet er niet verkeerd uit. Alle eerste kennismakingen met een grote stad zijn overweldigend. Je denkt dan nooit thuis te raken, maar zoals je merkt ben je na een paar dagen al aardig ingeburgerd. Als daar nu een leuke kennissenkring bijkomt, lukt het allemaal uitstekend en ga je daar een fantastische tijd beleven. Dat heerlijke temperatuurtje hebben wij de afgelopen 2 weken ook ervaren. In Griekenland was een net zoals in Rome. We zijn sinds zaterdagavond terug en hoewel het hier ook lekker weer is, missen we de constante warmte. Het is 's morgens en 's avonds fris en dat is bij jou nog anders. Wij hebben de hoog op rotsen gelegen kloosters van Meteora bezocht en zijn rond het schiereiland Athos gevaren. Daar huist een monniken republiek en er mag geen wezen van het vrouwelijk geslacht op, alleen een paar kippen omdat de monniken het eigeel nodig hebben om de verf te maken voor hun iconen. Ook manlijke bezoekers worden maar in zeer beperkte mate toegelaten. Ongezonde toestand daar. In Thessaloniki staan nog aardig wat restanten van de Romeinse overheersing. Vooral keizer Galerius (rond het jaar 300) heeft veel laten bouwen. Ik ben het met je eens dat alleen kijken naar wat dan ook niet leuk is. Je moet wat achtergrond verhalen horen om iets op waarde te schatten en wat reisgenoten hebben om mee te grappen en te grollen. Maar die heb je inmiddels.
    We kijken uit naar je volgende relaas. Tot de 22ste nog even kennismaken met het rijke Romeinse leven. Veel plezier daarmee.
    Groetjes van Ger
    Heleen

  • 25 September 2014 - 20:55

    Wiebe:

    Ja, zo zijn eerste dagen knap waardeloos en laat het weer een kerf op je ziel na. Qua stad,mogelijkheden en bezienswaardigheden moet je je als een kat in een vreemd pakhuis voelen. Het feit dat alles in het Italiaans is, direct of nagesynchroniseerd, helpt ook niet echt. Maar goed, uiteindelijk is aan het alleen zitten een einde gekomen. Kijk overigens niet vreemd op dat bij temperaturen van 16 graden of lager de Italianen de winterjas al uit de garderobe halen. Zij zijn er niet aan gewend dat mensen uit Noordelijker landen dan nog rustig in T-shirt of overhemd buiten lopen. 's Lands wijs, 's Lands eer.
    Laat je niet kisten. Het kan alleen nog maar mooier worden.
    Hartelijk groetend,
    Wiebe

  • 07 Oktober 2014 - 12:53

    Cora En Lia:

    Hoi Jurgen, wat een leuk en spannend verslag heb je geschreven, wij konden er helemaal in meeleven om dat wij nog niet zo lang geleden ook in Rome waren, en ook al eerder in Italie. Wij vonden de mensen in Rome best wel aardig, alleen hebben de mannen zo'n beetje een haangedrag. Maar daar prik je wel doorheen. Ben je ook al in het Vaticaan geweest? Heel, heel beroemd beeld staat daar, Maria met haar dode zoon op schoot. het is van Michelangelo.
    Wij vinden het fantastisch hoe jij je er vooral de eerste week doorheen hebt geslagen, en dat zonder kennis van de taal, knap hoor!!! Wij zijn reuze benieuwd naar je volgenden verhaal.



    lieve groeten van Cora en Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

jurgen

Actief sinds 09 Aug. 2009
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 26104

Voorgaande reizen:

30 November 2015 - 10 April 2016

Backpacken

02 September 2014 - 31 Januari 2015

Rome

13 Augustus 2009 - 25 Juni 2010

Exchange year USA

Landen bezocht: