Geweldig zuidereiland - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu Geweldig zuidereiland - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu

Geweldig zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg jurgen

03 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Allereerst nog de beste wensen voor 2016 natuurlijk. Hierbij weer een update van de afgelopen paar weken

De eerste stop na het abel tasman national park was in Westport. Dit is eigenlijk een plaatsje waar werkelijk niks te doen is op een bierbrouwerij na. Hier hebben we dan ook een tour doorheen gehad al kon je het niet echt een tour noemen. Het was meer verschillende soorten bier drinken en tegen het einde vertelden ze nog even kort wat ze deden. Ook niks meew want we hebben ons goed vermaakt.
De volgende stop was Franz Jozef. Hier was het plan om met een helicopter de gletsjer op te gaan en daar een korte wandeling te maken. Echter werd deze gecanceld vanwege het weer. Het was de hele dag al onzeker of het door zou gaan en op een gegeven moment leek het wel door te gaan, maar een minuut nadat we hadden betaald werd het alsnog gecanceld. Daarna alsnog de shuttle genomen om in ieder geval een wandeling richting de gletsjer te maken.
Vanuit Franz Josef bijna de hele dag in de bus gezeten richting Wanaka. De dag begon met slecht weer, maar aan het eind was het prachtig waardoor er nog gestopt kon worden voor foto’s bij Lake Wanaka.
De 3 nachten daarop verbleef ik in Queenstown. Daar kun jehet allemaal zo geken duur maken als je zelf wil. Ik ben daar wezen paragliden wat echt vet was. De eerste dagwas het 2 keer gecanceld vanwege een te sterke wind, maar het is uiteindelijk doorgegaan. Het begin koste wat moeite omdat er opeens een sterke wind op kwam zetten.
Verder ben ik in queenstown ook naar de Ben Lommerd settle gelopen. We zijn op1.400 meter hoogte geeindigd waarvan we er zelf 1.100 hebben geklommen. Het weer was echt helder en het uitzicht super.
Vanuit het niets was het toen ineens kerst. Je weet dat het eraan zit te komen, maar het gevoel ontbrak volledig. Het had elke dag van het jaar kunnen zijn. Kerstavond heb ik doorgebracht in Gunns Camp. Dit zijn eigenlijk een paar hutten in de middle of nowhere zonder electriciteit. Voordat we daar aankwamen hebben we nog een cruise door milford sound gemaakt. Het regent hier het grootste deel van het jaar, maar bij ons was het weer perfect en scheen de zon zelfs.in Gunnz Camp hebben we als groep gezamelijk gegeten en met onder andereeen paar duitsers glunwein gemaakt en daarna gekaart tot het licht om 10.00 uit ging. De rest van de avond bij een kampvuur doorgebracht.
Eerste kerstdag vertrokken richting bluff om de ferry te nemen richting Stewart island. Voor velen was de zee iets te ruig gezien alle zieken. ‘s ochtends zat ik niet helemaal lekker in m’n vel. Ondanks dat ik niet echt het gevoel had dat het kerst was, was het toch vreemd om niet thuis te zijn met kerst. Door het hostel was er ‘s avonds een kerstdinner georganiseerd om met alle gasten samen te eten. Nadat het eten was gezakt zijn we rond middernacht tevergeefs op kiwi jacht geweest. De kiwi is hier het nationale dier. Tweede kerstdag een relaxte wandeling van een paar uur gemaakt over het eiland. Rond half 4 de ferry terug genomen richting het vaste land over een zee die een stuk rustiger was. Daarna doorgereden naar queenstown waar we iets voor 8 aankwamen.
De volgende stop was bij mount Cook. Voordat we bij het hostel aankwamen zijn we bij een meer gestopt om nog wat mooie foto’s te kunnen maken. Rondom mount cook nog een korte wandeling gemaakt om het van wat dichterbij te bekijken.
De dagen erop volgend nog in een paar plaatsjes gestopt zonder echt wat bijzonders gedaan te hebben.
30 december heb ik de ferry weer genomen om op het Noordereiland in wellington te komen. Hier heb ik een paar nachten doorgebracht. Ik ben onder andere naar het nationaal museum geweest waar ze een exhibitie hadden over Nieuw-Zeelanders gedurende ww1. Was indrukwekkend en erg goed in elkaar gezet. Op oudjaarsavond ben ik met wat lui eerst uit eten geweest voordat we naar het hostel gingen van iemand omdat je daar binnen je eigen alcohol mocht drinken. Uiteindelijk richting de haven gegaan om daar het vuurwerk te bekijken. Verder niet echt meer uit geweest waardoor ik redelijk optijd in bed lag.
De eerste dag van het nieuwe jaar actief begonnen door een wandeling naar de top van Mount Victoria te maken.
Op dit moment zit ik weer in het Tongariro nationaal park om morgen een poging te wagen de crossing te doen.

• 03 Januari 2016 - 08:23

Wouter:

Klinkt goed man! Zet m op met de crossing en goede reis alvast woensdag!

• 03 Januari 2016 - 10:12

Rex:

Goed te horen dat je het zo naar je zin hebt. Je hebt de in afgelopen weken al heel wat afgewandeld. Jammer dat de helikopter toch niet doorgegaan is. Maar wel gaaf dat je bent wezen paragliden ook een hele ervaring. Hopelijk gaat het lukken om de crossing te gaan. Alvast een goede vlucht a.s. woensdag naar Melborn.

• 03 Januari 2016 - 18:24

Ria Van Katwijk:

Zo te lezen ben je er knap druk mee. Hoop, dat je ja na de reis nog kan herinneren wat je allemaal hebt gezien, want het zijn enorm veel indrukken. Australië zal in een rustiger tempo kunnen gaan.

• 04 Januari 2016 - 18:53

Heleen:

Hé Mate, Happy New Year!
    En een goede reis verder. So far, so good, zo te lezen, al was het met de Kerst even vreemd en kaal. Maar er gebeurt weer zoveel en er zijn zoveel nieuwe dingen te beleven, dat de wereld al snel weer doordraait.
    Je ziet veel, onderneemt veel nieuwe dingen, wandelt ontiegelijk veel, maar zit ook veel in de bus. Als Nieuw Zeeland een beetje is zoals Australië, dan zijn de afstanden daar best groot. Wat een indrukken en ervaringen allemaal. Je moet het wel noteren en fotograferen, anders vergeet je een heleboel. We kijken alweer naar je volgende fotoserie uit, want je weet mooie plaatjes te schieten.
    Hier leuk en rustig Kerst en Oud & Nieuw beleefd. We hoorden trouwens dat er in Oakland een leuke jaarwisseling was, maar ja, jij zat in Wellington. Het begint nu in het noorden van ons land te winteren met gladheid door sneeuw en ijzel. Door die ijzel plus wind krijgen ze daar line dansende elektriciteitsdraden. Daar hebben we in Apeldoorn ook lichtjes iets van gemerkt, hoewel ik voor simpel versleten werd toen ik opmerkte tot 4x toe een dimmertje in het licht te ervaren. Bleek dus toch wel juist te zijn, hoewel wij hier gelukkig geen ijzel hadden.
    In het nieuwe jaar maar weer dapper op de sportschool aan de gang gegaan en daar was het me toch druk. Zal wel snel weer afzakken als de goede voornemens wegsmelten.
    Nou Jurgen, toi toi maar weer op je verdere trip. Hopelijk verloopt de planning naar wens.
    Groetjes, ook van Ger,
    Heleen

• 04 Januari 2016 - 20:41

Wiebe:

Hoi Jurgen,
    dank voor je verslag. Alles overziend ben ik blij dat ik niet in jouw schoenen sta. Je doet m.i. erg veel. Zal niet meevallen om je later alles te kunnen herinneren. Once in a lifetime is jouw uitgangspunt en dat kan je niet meer worden afgenomen. Ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Hartelijk groetend,
    Wiebe

• 06 Januari 2016 - 12:53

Lia:

Hallo Jurgen, wat een geweldig verslag heb je gemaakt van de tot nu toe gemaakte tochten. En zo te lezen heb je ook wandelmaatjes gevonden. ( eigenlijk zijn dit geen wandelingen meer) Wij, cora en ik hebben nog een vraag. Ben je ook nog Aboriginals tegengekomen, of misschien hun reservaat bezocht? (en hetzelfde geld natuurlijk ook voor Nieuw-Zeeland.
    Je voeten zullen zeker blaren vertonen, want het is niet nix wat je daar presteert. Heb je niet vreselijk veel bagage mee te sjouwen? Maar wij moeten gewoon een beetje geduld hebben en dan krijgen wij alles te horen en te zien.
    Hier is het nog steeds kwakkelweer. Gisteren was er een temperatuurgrens midden door Nederland N/Z
    en dus het oostelijke deel had gladijs, en wij in het westelijke deel hadden motregen.Hopelijk komt daar nog verandering in.Voor nu genoeg geschreven. wij wensen jou heel veel mooie dagen en onvergetelijke momenten toe. Hartelijke groet van Lia

• 08 Januari 2016 - 13:42

Helma Schepers:

Hallo Ju,rgen,

Leuk om zo van alles over je reis te lezen. Wanneer ik je verslagen lees krijg ik ook wel zin om er lekker tussen uit te gaan. Ik wens je nog heel veel plezier en ik blijf je volgen.
    En natuurlijk de beste wensen voor 2016.

Groetjes Helma

• 11 Januari 2016 - 12:09

Dianne Van Dulmen:

Hoi Jurgen,
    Wat een prachtige dingen doe je en maak je mee!! Fijn dat ik mag meegenieten van je ervaringen! Heel veel plezier nog.
    Groetjes Dianne

• 12 Januari 2016 - 08:58

Carel En Ans Verhoeven:

Ha Jurgen,
    De beste wensen voor 2016, met veel belevenissen in Verweggistan! Wat prachtig om te lezen dat je je tijd productief besteed. Geweldig dat je dit allemaal kan doen. Het zal best gek geweest zijn met Kerst. Natuurlijk ook voor je ouders, maar ze hebben het goed gedaan. Vandaag denken we ook extra aan jullie alle drie. Sterkte

• 14 Januari 2016 - 22:14

Martien:

Jurgen,

een uitdagend 2016 gewenst. Je verslag prikkelt de visuele zinnen. Geweldig dat je deze reis onderneemt. Beetje jaloers ben ik wel. Geniet, ontdek en wees voorzichtig. Je hebt nog een mooie tijd te gaan.
    het ga je goed globetrotter

martien