Welcome to Australia - Reisverslag uit Newcastle, Australië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu Welcome to Australia - Reisverslag uit Newcastle, Australië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu

Welcome to Australia

Blijf op de hoogte en volg jurgen

03 Februari 2016 | Australië, Newcastle

Om de een of andere vage rede lukt het niet om foto's bij het betreffende verhaal te zetten. Deze kunnen wel bij het eerste reisverhaal gevonden worden.
Jullie hebben nog de laatste paar dagen van me in Nieuw Zeeland te goed. Ik heb uiteindelijk de Tongariro crossing gedaan, maar het was een hele ervaring. Vanaf halverwege de top begon het te regen en extreem hard te waaien. Daarnaast was er ook nog dikke bewolking waardoor er helaas niks te zien viel tot halverwege de afdaling aan de andere kant. Op de top was het ook maar gewoon doorlopen omdat je solliciteerde op vliegles als je er stil bleef staan.
Een dag voor mn vlucht naar Australia de bus weer terug naar Auckland genomen en daar in een hostel dicht bij de luchthaven verbleven omdat mn vlucht vroeg in de ochtend vertrok.
In Australie ben ik in Melbourne geland waar ik ook een aantal dagen ben verbleven. Het inchecken op de luchthaven van Auckland leverde wat problemen op. Bij de eerste balie waar ik stond lukte het niet om me in te checken waarna ik naar de service balie moest. Hier kostte het volgens mij ook wat moeite, maar het is gelukt. Alles duurde op de luchthaven van Melbourne een lange tijd bij de douane, maar ik had mn zaken keurig op orde.
In Melbourne lekker uitgeslapen en rustig de stad bekeken. Ik denk dat ik de meeste hoogtepunten van de stad wel heb gezien waaronder federation square, hosier lane, botanic gardens, queen victoria market en de Melbourne Criket Ground.
Na mn paar dagen in Melbourne was het tijd om me klaar te maken voor een tour over de great ocean road en via de Grampians naar Adelaide. De eerste dag van de tour zijn we over een deel van de route gereden waar op eerste kerstdag een bosbrand was uitgebroken die 95 huizen heeft verwoest en tot op de dag dat wij er langs kwamen op 12 januari was deze nog steeds niet volledig geblust. We hebben de dag afgesloten met de zonsondergang bij de 12 appostelen.
De 2e dag stond de wekker alweer vroeg omdat we nu de zonsopkomst gingen bekijken op een kleine afstand van de 12 appostelen. Daarna nog op een paar mooie plekken in de buurt gestopt voordat we onze weg vervolgden richting de Grampians. Tegen het einde van de rit raakte de motor van de bus oververhit waardoor we met 40 graden buiten zonder airco verder moesten. Niet echt een pretje, maar we hebben het gehaald. In de Grampians aangekomen zijn we naar een cultureel cemtrum geweest om wat over dd aboriginals te leren. De laatste dag van de tour ook vroeg opgestaan om eerst in dd Grampians nog 2 korte wandelingen te maken omdaarna de rest van de dag door te brengen op de weg naar Adelaide.
In Adelaide heb ik 1 volledige dag doorgebracht voordat ik naar Sydney vloog. Ik heb vrij weinig van Sydney gezien omdat ik de da g gebruikt heb om op het strand te liggen.
De vlucht van Adelaide naar Sydney duurde ongeveer 1,5 uur. Behalve wat boodschappen heb ik s middags niks meer gedaan. S avonds wel met wat lui in een kroeg een biertje wezen doen. Die nacht was mijn eerste ervaring met de taxi dienst Uber. Via de app had iemand een taxi bestel en binnen een paar minuten stond er een dikke BMW voor onze neus.
In sydney heb ik ook weer lekker uitgeslapen en rustig aan de stad bekeken. Ik ben door de Botanic Gardens gelopen, heb het Sydney Opera house bekeken en heb de Harbour Birdge beklommen. Bij het hostel hadden ze aangegeven om de laatste dagtour te doen zodat je ook de zonsondergang kon zien vanaf de brug zonder er extra voor te hoeven betalen.
Verder ben ik ook nog met de Ferry naar Manly geweest waar we een dagje op het strand hebben doorgebracht. Mijn laatste dag in sydney voordat ik naar de Blue Mountains vertrok heb ik in een waterpark doorgebracht. We hadden mooi weer tot aan het einde van de middag toen we bijna aan de beurt waren bij een glijbaan. Toen besloten ze om alle glijbanen en zwembaden voorlopig te sluiten vanwege een naderende onweersbui. Allemaal begrijpelijk, maar wel balen als je net 45 minuten hebt staan wachten. Daarop hebben we maar besloten om terug te gaan naar het hostel omdat we toch niet wisten hoelang het gesloten zou blijven. Uiteindelijk begon het ook nog hard te regenen. Dat was zo ongeveer de eerste regen die ik in Australie gehad heb.
Mijn hostel in de Blue Mountains was gelegen in het plaatstje Katoomba. Opzich niet heel veel te doen, maar wel lemmer voor een weekendje. In de blue mountains heb ik 2 wandelingen gemaakt. De eerste was langs de 3 gezusters en de giant stairway. Het zou zwaar moeten zijn,maar dat viel eigenlijk wel mee. De 2e wandeling was langs de wentworth falls. Waren erg mooie watervallen, maar heb niet helemaal naar de bodem kunnen lopen omdat mn knie wat begon te protesteren.
Na het weekendje Blue Mountains ben ik weer terug naar Sydney gegaan voor een paar dagen. Op de dag dat ik terug kwam bleek dat een aantal lui een goed avondje uit gehad hebben de nacht ervoor omdat een deel in een dronken bui een tattoo van een Parrot hebben laten zetten als verwijzing naar het hostel genaamd The Blue Parrot. Dit hostel is zeker aan te raden als iemand nog naar Sydney gaat. Het is niet extreem groot waardoor je eigenlijk iedereen wel kan leren kennen en aansluiting kan vinden.Het weer hier in Australie is erg mooi. Het hoogtepunt van die paar extra dagen in Sydney was de nationale feestdag Australia day op 26 januari. Begin van de middag hebben we met iedereen van het hostel in de tuin gechilled en vanaf een uurtje of 5 hadden een een bootfeest door de haven tot een uurtje of 9.
Na in totaal iets van 9 nachten in Sydney doorgebracht te hebben was het dan tijd om mijn weg langs de oostkust van Australie te starten. Dit zal ik doen met de busservice van Greyhound. Het enige nadeel van Greyhound is dat er tot Brisbane, maar 2 keer per week een bus overdag vertrekt. Verder alleen maar s avonds/s nachts. Hier ga ik dus maar een bestje omheen plannen zodat ik de bussen overdag kan nemen. De eerste stop was in Newcastle voor 2 nachten. De bus vertrok om 19:00uur uit Sydney en kwam rond 21:30 u ur aan. Deze rit heb ik samen met een gast uit mn hostel in Sydney gemaakt. We kwamen er een dag van te voren achter dat we dezelfde kant op gingen met dezelfde bus. De stad is niet heel veel aan, maar heb lekker langs de kust gelopen en uiteindelijk ben nog bij een fort gestopt.
Vanaf Newcastle ben ik met het openbaar vervoer richting Port Stephens gegaan omdat daar volgens iemand die ik in Nieuw zeeland heb leren kennen een goed hostel zou zijn. Dat klopt zeker gezien het feit dat ik er na 3 nachten nog maar een 4e aan had toegevoegd. De omgeving hielp daar ook wel bij. Om ergens te komen moest je wel altijd de bus nemen omdat het hostel overal te ver vandaan lag om te lopen, maar het was het waard. In de omgeving had je onder andere hoge duinen waar ik ben wezen sandboarden. Dus met een soort snowboard de duinen af glijden. Verder ben ik de Tomaree head opgelopen vanwaar je een mooi uitzicht over de omgeving hebt.Daarnaast had je de Fingal Bay Spit. Bij een laag getij kun je hier normaal gesproken van het vaste land naar een eiland lopen. Toen ik er was kwam het water al weer opzetten dus de gok maar niet genomen om de oversteek te maken. Na de eerste dag kwam ook die gast waar ik samen mee naar Newcastle ben gegaan die kant op.

  • 03 Februari 2016 - 08:57

    Ria:

    Hoi Jurgen,
    Zo te lezen ben je erg druk met reizen, aan het strand liggen en lekker wandelen. Fijn te lezen dat je toch overal weer contacten opdoet. Je hoofd zal intussen wel vol indrukken zitten. Dan is het natuurlijk ook goed af en toe een dagje te luieren of te sporten.
    Je zit nu bijna op de helft; geniet er nog lekker van.
    groetjes, mama

  • 03 Februari 2016 - 09:29

    Rex:

    Hoi Jurgen,
    Je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt en merk dat je het erg druk hebt met het wandelen en reizen. Goed om zo af toe rust in te bouwen en lekker lui aan het strand te liggen. Leuk om die gast vanuit New Castle weer te ontmoeten, je zult al heel veel contacten opgebouwd hebben in de afgelopen periode. De tijd gaat snel voorbij, geniet lekker van dingen die je gaat ondernemen.
    Groetjes, papa

  • 03 Februari 2016 - 21:12

    Aaltje:

    Klinkt goed Jurgen, foto's zijn ook mooi zeg!
    Rust je zo nu en dan ook nog een beetje uit ;) ?
    Ben jaloers op het mooi weer dat je hebt; heerlijk!
    Fijne tijd verder,
    groetjes uit een koud en regenachtig Apeldoorn brrr.

  • 04 Februari 2016 - 12:20

    Heleen:

    Ha Jurgen,
    Dit zijn verhalen en foto's uit Australië die we herkennen en dat is zo leuk. Wij hebben indertijd een helikoptervlucht over The Apostels gemaakt. De klim op de Harbourbridge hebben we niet gedaan want dat kwam niet uit, maar dat lijkt ons zo gaaf. Sandboarden is met contactlenzen niet zo fijn, dus ook dat hebben we laten passeren, maar dat maakt voor jou niet uit. Lekker alles meemaken. We zijn in ieder geval ons fotoboek weer ingedoken om te kijken waar jij nu bent en om nog weer eens na te genieten van onze reis toen.
    Je wandelt ook nog steeds veel. Hier wordt zondag de Midwintermarathon weer gelopen. Toon komt met 6 man meedoen aan de 10 Engelse mijlen. Er doen dit jaar 14.528 mensen mee van 4 tot 80 jaar uit 22 landen en 754 plaatsen. maar Jurgen van Katwijk is er niet bij. Die heeft wat beters te doen. Toch weer een kleine 1500 meer als vorig jaar. Voor de 8 van Apeldoorn hebben 6629 personen ingeschreven. De weersvooruitzichten zijn rond de 8 graden met af en toe een bui.
    Nou jongen, jij lekker up northwest nu. Daar zijn ook weer leuke dingen te beleven en mooie dingen te zien. Ik ben benieuwd of je de didgeridoo nog gaat proberen. Dit soort reizen zijn een verrijking van je leven. Je ziet en doet zoveel dat er heel veel wegzakt. Maak maar lekker veel foto's want daar hang je je geheugen aan op. Dat je geniet is wel duidelijk, ook al zitten er in alle reizen ook enkele dipjes, dat hoort er ook bij. Veel succes verder.
    Groetjes van Ger en Heleen

  • 04 Februari 2016 - 13:59

    Wiebe:

    Hoi Jurgen,
    hartelijk dank voor je verslag. Ik word al moe van het lezen van al je activiteiten. Hoe houd je het vol. Maar het is wel een uitgelezen kans, die je mogelijk nooit meer krijgt. Hartelijk groetend,
    Wiebe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Newcastle

jurgen

Actief sinds 09 Aug. 2009
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 26105

Voorgaande reizen:

30 November 2015 - 10 April 2016

Backpacken

02 September 2014 - 31 Januari 2015

Rome

13 Augustus 2009 - 25 Juni 2010

Exchange year USA

Landen bezocht: