Knettergek - Reisverslag uit Rome, Italië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu Knettergek - Reisverslag uit Rome, Italië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu

Knettergek

Blijf op de hoogte en volg jurgen

05 November 2014 | Italië, Rome

Aaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh

In m’n vorige blog heb ik al eens beschreven hoe niet alles gaat zoals ik zou willen hier, maar op sommige momenten word ik er nu wel knettergek van. Dat een uitje niet door gaat zonder bericht te krijgen is na de afgelopen weken een stuk minder erg. Bij mij op de universiteit zijn de tentamens in januari en februari. Voordat ik naar Rome ging werd er aan Saxion gemeld dat het voor ons geen probleem hoefde te zijn om in februari weer in Nederland te beginnen omdat alle tentamens zowel in januari als februari afgeboden zouden worden. Natuurlijk heb ik weer een vak waarvan er alleen een tentamen is op vrijdag 13 februari. Dat zou dus betekenen dat ik voor een tentamen 2 dagen terug naar Rome zou moeten. Het scheelt dat ik niet bijgelovig ben anders was ik nooit gegaan, maar dat terzijde. Toen ik hoorde dat het tentamen 13 februari zou zijn heb ik aan de professor gevraagd of ik hem niet in januari kan maken. Uiteindelijk moest ik hem een mailtje sturen en zou hij erop terug komen. Dat heeft hij netjes gedaan, maar niet met het antwoord dat ik verwachte/hoopte. Daarop ben ik naar het Erasmus kantoor gegaan op mijn universiteit met de vraag of zij niet iets voor me konden betekenen. Natuurlijk konden ze dat niet en moest ik het maar met de professor regelen, totdat ik iemand van Saxion gemaild had die op haar beurt weer hier naar de universiteit gemaild had. Ik werd hier bij het Erasmus kantoor uitgenodigd om naar een oplossing te zoeken, maar ik kreeg het gevoel dat het allemaal een beetje schijn was. Het was een op een vrije dag en had het gevoel dat ik beter thuis had kunnen blijven. Uiteindelijk kwam daar nog geen oplossing uit dus maar weer naar Saxion gemaild waarop zij ook weer gemaild hebben en nu is het nog steeds afwachten, maar ik heb er een hard hoofd in dat er een oplossing gaat komen. Zoals het er nu naar uitziet moet ik in februari nog 2 dagen naar Rome. Zeker na dat gesprek bij het Erasmus kantoor waar geen oplossing uit kwam had ik echt even het gevoel van wat doe ik hier en zat ik er wel even door heen.

Vandaag had ik dan ook voor het eerst een tentamen op school. Voor de mensen die denken dat ik hier niet zoveel studeer toch het bewijs dat er wel iets gedaan moet worden, maar alles word hier zo amateuristisch aangepakt. Aan het begin moest inderdaad voor in de klas gaan staan en werden de namen op alfabetische volgorde opgelezen. Als je naam werd opgelezen moest je naar voren lopen en op een bepaalde plek gaan zitten. Dat duurde zo verschrikkelijk lang. Ik zie het nut er niet van om mensen op alfabetische volgorde te hebben zitten. Uiteindelijk waren er te veel studenten voor de manier waarop de professor ons wou plaatsen. Iedereen een handtekening bij de naam zetten en zeggen hoe ze moeten zitten werkt een stuk sneller. We zouden om 10 uur beginnen, maar door dit begonnen we 20 minuten later.

Gelukkig waren er ook genoeg leuke dingen dus het is niet een en al ellende. Ik ben 19 oktober naar Snoop Dogg geweest. Waar ik vooraf dacht dat het super vet zou worden viel het achteraf super tegen. Ik dacht dat hij daar zou gaan staan rappen, maar hij draaide alleen maar wat muziek vanachter z’n laptop en rookte wiet. Beetje zonde van het geld, maar als je alles van te voren weet is het ook niet leuk.

Een dagje later was het tijd voor het eerste bezoek vanuit Nederland sinds ik hier zit. Sietske is van maandag tot en met vrijdag langs geweest. Ze had een top 10 lijstje van de ANWB mee waar ze wel heen wilde dus ze had al wat huiswerk gedaan voor ze hierheen kwam. We zijn begonnen met het bezoeken van het Colosseum. Het Colosseum van buiten is voor mij niet zo bijzonder meer, maar nu ben ik er ook een keertje binnen geweest. Is toch iets wat ik gedaan moet hebben nu ik hier zit. Buiten het Colosseum nog met Romeinse soldaten op de foto geweest. Als Sietske niet was langs geweest had ik dat nooit gedaan evenals het nemen van een fietstaxi van het Colosseum ongeveer naar het Vaticaan. Gewoon achter lekker in een karretje zitten en iemand voorop laten fietsen. Geen slechte rolverdeling. Eigenlijk midden door de stad heen gereden en zo kwamen we bij het Vaticaan uit. Toen we bij het Vaticaan liepen zagen we iemand met een puntzak friet lopen en die wilden wij ook wel hebben. Na een stukje doorgelopen te zijn kwamen we uiteindelijk een tent tegen waar we ze konden krijgen. Ik was ze nog niet eerder hier in Rome tegen gekomen. Een patatje eten is toch lekker ook al zit ik in Rome. Verder ben ik ook voor het eerst in het Pantheon geweest. Dat ding is ook echt enorm. Zo zie ik zelfs nog dingen die ik nog niet eerder heb gezien. Uiteindelijk via Piazza Navona en de rivier de Tiber naar een vreemdelingenbegraafplaats gelopen. Onderweg er naar toe dacht ik er niet aan, maar toen we een paar stappen daar hadden gezet wist ik weer dat ik me niet zo prettig voel op begraafplaatsen. Ik ben er weg gegaan en Sietske heeft er nog even rond gekeken. De laatste avond nog met wat vrienden van hier uiteten geweest in Trastevere, een van de beste buurten om uit eten te gaan. Op de dag dat ze weer weg zou gaan stond er weer een ov-staking op het programma. Om zeker te zijn dat we met de metro bij Termini konden komen hebben we de bus rond 8 uur genomen ookal hoefde ze pas rond 2 uur met de trein naar het station. Na wat rond gelopen te hebben zagen we in een keer een camera man rennen en dat kan maar 1 ding betekenen; er is wat interessant te zien. Na hem gevolgd te hebben kwamen we bij de demonstratie uit van het personeel. De eerste 2 dagen dat ze er was, was het nog super lekker weer, maar vooral de woensdag was koud. Het was bewolkt en het waaide echt hard. Sindsdien is het niet meer zo warm geworden als het daarvoor was helaas.

Nadat Sietske ’s middags was vertrokken was het ’s avonds tijd voor een verjaardag. Een vriend uit Chili was die dag 26 geworden. Ik wist dat hij 26 zou worden, maar toch was het wat vreemd omdat Eelco in januari ook 26 zou worden. Eerst een paar uurtjes bij hem gezeten en uiteindelijk nog naar een kroeg geweest. Normaal houdt hij er niet van om z’n verjaardag te vieren, maar volgens mij heeft hij het dit jaar wel naar z’n zin gehad.

31 oktober, de dag van Halloween, was het tijd voor het tweede bezoek vanuit Nederland. Dit keer was het de eer aan Stefan. Hij kwam ’s avonds pas laat op Termini aan dus voordat ik hem van het station moest halen was ik eerst nog naar een pre-party bij iemand thuis geweest. Ik moest uiteindelijk Stefan ophalen rond half 12 en zij gingen laten naar een Halloween feestje toe. We waren eerst nog wel van plan om uit te gaan, maar dat was er niet meer van gekomen. Bij mij thuis zat het Spaanse meisje met wat vrienden waar wij uiteindelijk ook nog even bij hebben gezeten. De eerste dag ook weer naar het Colosseum geweest. Dat is een makkelijke route omdat het maar iets van 20 minuutjes van mijn huis ligt. Eerst een rondje erom heen gelopen en toen we naar binnen wilden gaan veranderden we snel van gedachte omdat er een veel te lange rij stond. Het is leuk om ergens binnen te kijken, maar niet als je er te lang voor moet wachten. Bij Piazza Venezia zijn bij het monument van Victor Emanuel II naar boven geweest. Het eerste deel kon je met de trap omhoog, maar het laatste deel moest je met een lift waarna je een heel overzicht over de stad hebt. In tegenstelling tot andere grote steden heb je hier geen wolkenkrabbers waardoor je een heel eind weg kon kijken. Een van de dagen hebben we ook een mislukte reis naar het voetbalstadion gemaakt van AS Rome en Lazio Roma. We zijn er op zich wel gekomen, maar er was verder niks te doen. Er was geen museum of winkel waar je even kon kijken en van buiten leek het stadion net een gevangenis. We zijn ook nog in Villa Borghese geweest. Dat is een heel groot park in de buurt van de Spaanse trappen. Je ziet daar eigenlijk ook niet veel toeristen rond lopen. Het was jammer dat we de golfkarretjes pas op het einde zagen anders waren we daarmee door het park gaan racen. Daarnaast hebben we ook vaak genoeg op een terras gezeten. Zeker als het donker begint te worden kun je prima bij de verschillende pleinen om een terras zitten. Er zijn altijd ook wel muzikanten die muziek maken wat het ook gezellig maakt. Het is wel kouder als het donker wordt, maar gelukkig hadden de meeste restaurants wel terrasverwarming. Een van de dagen hadden we rond kwart voor 5 in de buurt van een Vaticaan een puntzak patat gehaald waarna we later op een terras gingen zitten en ook allemaal dingen gratis te eten kregen waardoor we haast geen avond eten meer nodig hadden. Uiteindelijk nog wel rond kwart over 10 bij mij in de buurt een pizza gehaald. Het vliegtuig van Stefan vertrok gelukkig pas om 10 uur in de ochtend in plaats van 9 zoals het eerste gepland was. Als het 9 uur was gebleven had ie zelf zijn weg moeten vinden naar de metro omdat ik anders te vroeg op moest, maar nu was het nog net te doen.

Zoals eerder geschreven vanochtend een tentamen gehad en ook een dagje vrij voordat het volgende bezoek komt. Morgen mag ik mijn ouders gaan verwelkomen hier in Rome.

Sommige mensen hebben trouwens ook leuke hobby’s als studie afwijkend gedrag. Mijn Spaanse huisgenootje zoekt graag naar goedkope vliegtickets in plaats van te leren. Ze kwam toevallig goedkope vliegtickets naar Athene tegen dus gaan we van 28 november tot en met 1 november naar Athene toe. Ze kent daar ook weer iemand waar we kunnen overnachten dus dat scheelt ook weer in de kosten.

Update 5-11-2014, 18.14 uur:
Eindelijk een mailtje gekregen dat het met dat tentamen geregeld is. Ik mag hem 13 februari op Saxion maken. Ik hoef dus niet voor 2 dagen terug.

  • 05 November 2014 - 19:23

    Ria:

    Het lijkt nu toch mee te zitten, want net van jou gehoord dat je het tentamen hebt gehaald. Heb je niet voor niets zitten studeren in je beperkte vrije tijd.
    Zie je morgen.

  • 05 November 2014 - 20:19

    Rex:

    Hé Jurgen, goed lezen te dat je met de Nederlandse vrienden cultureel bezig bent geweest. Ook mooi dat je het tentamen hebt gehaald en dat je het tentamen in februari op Saxion mag doen. Je trouwens weer mooie foto's geplaatst. Wij verwachten ook je met ons een city tour gaat maken. Ja kan me voorstellen dat het even vreemd voor je was dat die gast 26 jaar is geworden en dat jij toen aan Eelco moest denken.
    Zien elkaar morgen.

  • 05 November 2014 - 20:21

    Aaltje:

    Hey Jurgen, tentamen gehaald lees ik hier: Beter! Verder ook erg prettig dat je niet terug hoeft op vrijdag de 13e. Je hebt zo onderhand toch wel al flink wat van Rome gezien, wij vonden het één groot open-lucht museum; erg mooi. Veel plezier de komende dagen met je ouders :) En...studeer ze!

  • 05 November 2014 - 23:30

    Wouter Rijke:

    Joo kerel,

    Ze maken je het niet makkelijk daar hè ;-) chill dat je in februari niet naar Rome hoeft - al zijn er slechtere plekken om een tentamen te moeten maken ;-)
    Ik begrijp dat jij als stadsgids aan het werk kan daar? Lekker Hollanders rondleiden in het zonnetje, nog bad ^^
    Nice dat je nog ff een trip naar Athene kan maken! Goed bezig!

    Have fun met t rondleiden van je pa en ma ;-)
    Jooo

  • 06 November 2014 - 14:42

    Heleen:

    Dag Jur,
    Gefeliciteerd met het behalen van je eerste Romeinse tentamen. Wonderbaarlijk dat je tussen alle activiteiten door nog zo goed studeert dat je er nog wat zinvols uithaalt. Er gaat dan wel veel mis - en daar maak je het voor ons spannend mee - maar je redt het uiteindelijk allemaal wel. Een prestatie die helemaal op jouw conto komt. Goed gedaan! En dan ook nog in Nederland tentamen mogen doen op 13 februari. Het kost wat mailtjes, peentjes en zweetdruppeltjes, maar ook dat heb je weer voor elkaar.
    Je merkt ook dat je je levens ervaringen overal mee naartoe neemt, zowel de goede als de verdrietige. Het gemis van je broer komt dan ineens zomaar weer om de hoek kijken. Hopelijk verdwijnt de pijn daarover langzamerhand wat naar de achtergrond en kun je om de goede herinneringen aan Eelco steeds vaker lachen. Bijvoorbeeld bij het idee hoe hij gegrinnikt zou hebben om jouw belevenissen en hoe hij gereageerd zou hebben als jullie samen bepaalde dingen meegemaakt zouden hebben.
    Inmiddels gaat jouw leven in sneltrein vaart door en je doet enorm veel indrukken op. Grappig dat bezoek je ook weer aanzet om even buiten je eigen paden te gaan. Levert altijd wel iets leuks op.
    We hopen dat de komende dagen met je ouders niet in het water vallen, want vandaag is het goed nat in Rome begrijpen we. Veel plezier met elkaar.
    Groetjes
    Ger & Heleen

  • 07 November 2014 - 17:28

    Cora:

    Heerlijk dat je met de Kerst naar huis komt! ,met je eerste geslaagde tentamen op zak en je hebt het ook nog voor elkaar dat je niet nog een keertje terug hoeft voor je laatste tentamen. Prima geregeld ,je zou haast zeggen, ondanks de Italianen,want het is inderdaad heel frustrerend om iets voor elkaar te krijgen.
    Maar wat maak je een hoop mee,zeg ,niet te geloven!! Leuke dingen, maar ook verdriet, om Eelco, op die vreemdelingenbegraafplaats en de Chileense vriend die 26 geworden is, wat je zomaar ineens overvalt en uit je evenwicht brengt In het park de Villa Borghese is niet veel te beleven maar de Galleria Borghese is misschien geen slecht idee, als je nog meer cultuur wilt opsnuiven dan je al gedaan hebt.
    Had ik het maar geweten van die puntzak friet! Veel plezier met je ouders .Ben benieuwd naar je volgende verslag.







  • 09 November 2014 - 14:05

    Peter:

    klinkt weer goed, tot snel mazzel

  • 11 November 2014 - 22:07

    Wiebe:

    Hoi Jurgen,
    zo ervaar je hoe aangeharkt Nederland is. Over stakingen zie je hier niets in de media. Is al geen nieuws meer.
    Napels is de geboortestad van de pizza, maar er zijn nu al 15 tenten waar je oorspronkelijke frieten kunt krijgen. Er speelt zich daar nu een strijd af door mensen die vrezen dat pizzeria's aan dit geweld ten onder zullen gaan. Men gebruikt overigens originele bintjes.
    Je hebt er weer een kerf bij op je ziel n.a.v. het bezoek met Sietske aan een begraafplaats. Het is niet anders, maar de confrontatie is er niet minder om.
    Hoorde van je moeder dat niet alleen Athene, maar ook Milaan en Florence reisdoelen zijn. Vooral gaan nu je de kans hebt.
    Stel je verhalen zeer op prijs.
    Hartelijk groetend,
    Wiebe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

jurgen

Actief sinds 09 Aug. 2009
Verslag gelezen: 517
Totaal aantal bezoekers 26114

Voorgaande reizen:

30 November 2015 - 10 April 2016

Backpacken

02 September 2014 - 31 Januari 2015

Rome

13 Augustus 2009 - 25 Juni 2010

Exchange year USA

Landen bezocht: