Relax en maak je vooral niet druk - Reisverslag uit Rome, Italië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu Relax en maak je vooral niet druk - Reisverslag uit Rome, Italië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu

Relax en maak je vooral niet druk

Blijf op de hoogte en volg jurgen

17 Oktober 2014 | Italië, Rome

Ik heb gekeken of ik het lettertype kon vergroten, maar zie het nergens tussen staan.

De afgelopen weken zou ik eerst naar Assisi en de Marmore watervallen gaan en later naar een wijnfeest in Marino. Beide trips zijn uiteindelijk niet door gegaan. We hadden geboekt bij een van de Erasmus organisaties in Rome, maar om onduidelijke redenen zijn ze niet door gegaan. De communicatie daarover liet ook te wensen over. Voor de eerste trip kregen we de avond van te voren om half 10 een smsje dat het niet door zou gaan en verplaatst zou worden naar 18 oktober. De tweede keer moesten we via via horen dat de bus naar het wijnfeest gecanceld was. Na die tweede keer hadden we het een beetje gehad met die lui en zijn we naar hun kantoor gegaan om het geld voor beide trips terug te krijgen. Het ergste was nog dat ze niet eens gemeende excuses aanboden toen we zeiden dat we geen bericht gehad hadden dat de tweede trip niet door zou gaan.

Op 29 september was er een welkom bijeenkomst voor de Erasmus studenten aan de economie faculteit. Altijd handig om dat te doen als lessen al een week bezig zijn en het dan ook plannen terwijl de meeste studenten gewoon les hebben. Uiteindelijk was het een vrij kansloze bedoeling omdat de meeste alles al wisten wat er verteld werd. Er waren toch nog een stuk of 50 Erasmus studenten opaf gekomen gok ik zo en hadden ze bedacht om leuk een voorstel rondje te doen. Bij sommige lui die een paar meter van me vandaan zaten kon ik niet eens verstaan wat ze zeiden en na 10 studenten heb ik dat ook wel een beetje gezien. Uiteindelijk werd er door de professor die de vakken hier moet goedkeuren verteld dat we op vrijdag om 1 uur naar zijn kantoor kunnen komen zodat hij een handtekening eronder kan zetten. Ga je braaf op een vrijdag om 1 uur naar zijn kantoor en dan voel je het wel weer aankomen, is hij er niet. Je moet je er maar niet te druk om maken en maar denken dat je in Italië bent waar het allemaal net wat anders werkt.

1 oktober heb ik hier de eerste ov-staking meegemaakt. Eigenlijk heb ik er zelf niks van gemerkt omdat een andere student het me een dag van te voren vertelde waardoor ik wist dat ik langer in m’n bed kon blijven liggen en van een vrije dag kon genieten. De metro en bussen lagen niet de hele dag stil, maar wel op de momenten dat ik naar de universiteit zou moeten waar ik uiteraard erg van baalde. Een taxi nemen zou gewoon teveel hebben gekost.

Sinds m’n vorige blog is er een periode geweest van een dag of 4 of 5 waarin ik flink wat regen en onwaar voorbij heb zien komen. Het vette is wel dat je vanaf ons balkon een einde in de verte kan kijken en het in de lucht al kan zien onweren voordat het daadwerkelijk bij ons is. Levert mooie beelden op waar ik helaas geen foto’s van heb. Als het regent, regent het hier ook goed. Meestal is het gelukkig wel pas aan het einde van de middag of begin van de avond. Het zijn gelukkig wel korte buien. Ik heb het zelf een keer mogen ervaren. ’s Middags was ik eerst naar een rondleiding door Rome geweest en op de weg terug naar mijn kamer in de bus begon het te regenen en toen het op het hoogtepunt was, was ik bij mijn bushalte. Dat werd dus een lekker nat pak halen. Als het hier regent komen er ook allemaal mannetjes met paraplu’s naar buiten om ze te verkopen. Zo kan ik ook 5 paraplu’s komen van verschillende lui, maar als ik dat elke keer moet gaan doen heb ik aan het einde van mijn verblijf hier een collectie van 10 paraplu’s.

Ik ben toch ook naar een gare tent geweest om uit te gaan. We hadden zoals gebruikelijk ergens weer een feestje, maar die zijn vaak op verschillende locaties. Bij deze tent waren we nog niet geweest. Wij waren vroeg dus we konden gewoon naar binnen waar het nog zo goed als leeg bleek te zijn. Het zal wel snel drukker worden dachten we, maar dat viel vies tegen. Uiteindelijk hadden we het wel een beetje gezien omdat het zo rustig was en besloten we om weg te gaan. Komen we buiten en daar staat gewoon een rij van 100 meter met mensen die aan het wachten waren om naar binnen te gaan. Bleek dat die lui om het half uur mensen naar binnen lieten terwijl het binnen super rustig was. Die tent is niet voor herhaling vatbaar.

Zoals eerder geschreven was de trip naar het wijnfeest gecanceld. Het was ongeveer een uurtje met de trein die kant op dus hadden we besloten om gewoon zelf die kant op te gaan. We waren echter niet de enigen die dat idee hadden. Er ging ook maar een trein 1 keer in de 2 uur een trein die kant op en dan ook nog een kleine. Veel te veel mensen voor een trein dus. Uiteindelijk hebben we besloten om niet meer te gaan omdat het niet gezond was om je in zo’n trein te proppen. In had wel een kaartje gekocht voor die trein, maar die was gelukkig niet duur. Het enige zure was dat ik 15 munten van 5 cent aan wisselgeld kreeg. De trein vertrok uiteindelijk ook een uur later omdat er veel te veel mensen inzaten. Ik hoorde van iemand dat er zelfs politie bij moest komen om mensen uit de trein te halen. De dag was niet helemaal verpest omdat we uiteindelijk ijs zijn wezen halen bij een tent waar ze eerst chocolade in een hoorntje doen en daarna het ijs. Was niet slecht.
Voor een van de rondleidingen afgelopen tijd heb ik een stempeltje in m’n paspoort erbij gekregen van het kleinste land in de wereld, namelijk Vaticaanstad. De rondleiding begon op een donderdag om half 8. Normaal heb ik van 5 tot 7 Italiaanse les op dinsdag en donderdag en zou ik het niet redden om op tijd te zijn voor de rondleiding. Ik stond dus voor een lastige keus: Italiaanse les vs rondleiding. Zo moeilijk was het eigenlijk niet. Gewoon naar de rondleiding wat veel leuker is.

Ik ben afgelopen zaterdag met 3 anderen naar Tivoli geweest. Dat is een plaatsje een uur met de trein van Rome vandaan. Ze hebben daar onder andere een park genaamd Villa d’Este met allemaal tuinen en fonteinen. Zaten mooie fonteinen tussen. Nadat we dat park hadden bezocht was het tijd om te lunchen. Bij een tent heb ik voor het eerst in m’n leven een pizza gezien en gegeten die ze in een hoorntje deden. Smaakte echt super goed en zeker een aanrader. Was helaas niet voldoende om me helemaal te vullen dus uiteindelijk ook nog een bol gehaald waar allemaal room in zat er waar suiker overheen gestrooid was. Daarna was het tijd om naar Villa Adriana te gaan waar ook nog allemaal dingen uit de Romeinse tijd te zien waren.

Sinds een paar weken hebben we ook met een grote groep een wekelijkse bijeenkomst op het programma staan. In plaats van woensdag gehaktdag is het bij ons woensdag picknick dag, oftewel ’s avonds wat te eten en drinken mee nemen en het gezellig hebben.

Voor aanstaande zondag staat er een concert op het programma van niemand minder dan Snoop Dogg. Onder de volwassen mogelijk ook wel bekend omdat hij al 42 is. Maandag ochtend om 9 uur mag ik weer braaf in de les zitten. Nog even volhouden en dan heb ik een weekje vakantie.
Tijdens de kerstvakantie kom ik nog een paar dagen naar Nederland. Ik kom 20 december terug en 29 december ga ik weer richting Rome om hier het nieuwe jaar in te kunnen luiden. Op dit moment is er nog een kamer vrij in de flat, maar afgelopen week is er een Duitse jonge vrouw geweest om naar de kamer te kijken en zij werkt voor de FIFA. Zou tof zijn als zij de kamer neemt. Als ik de 29e terug kom is het Nederlandse meisje hier definitief weg en het Spaanse meisje gaat voor 3 weken terug dus kan ik een mooi feestje bouwen in de flat hier met oud en nieuw.

  • 17 Oktober 2014 - 22:42

    Wouter Rijke:

    Nice gozer! Vet dat je naar Snoop Dog gaat! Is de les maandagochtend zo belangrijk dan? ;-)
    Volgens mij heb jij niet zoveel moeite met relaxen en je niet druk maken, dus dat komt wel goed!

  • 18 Oktober 2014 - 15:28

    Ria:

    Ik dacht dat je met je minor bezig zou gaan in Rome, maar volgens mij besteed je de meeste tijd aan "cultuur". Geniet nog lekker daar.

  • 18 Oktober 2014 - 17:13

    Wiebe:

    Hoi Jurgen,
    er is wel veel te doen buiten je studie. Waar je wel aan moet wennen, lijkt mij, is dat er weinig structuur en daadkracht in de Italiaanse samenleving te bekennen valt. Ik zou er in ieder geval gek van worden. Hopelijk komt die FIFA-dame bij jullie in huis; valt er misschien wat te ritselen met voetbalkaarten, ja gratis dan, want het leven is al duur genoeg.

  • 18 Oktober 2014 - 19:02

    Heleen:

    Nou ja, ik ga me steeds meer ergeren aan die Italiaanse manier van doen. Temeer daar Europa bij ons Nederlanders direct aan de deur staat met boetes als we zogenaamd tekort schieten met iets. Of het nu de bezuinigingsnorm is die niet gehaald wordt of nu weer de wetgeving t.a.v. dierenwelzijn, terwijl we al verder zijn dan de Europese wetgeving. Dan dreigen ze ons met zware boetes en dan moet je zien hoe Frankrijk en Italië de hand lichten met allerlei zaken en er nog mee wegkomen ook.
    Als ik zo jou verhalen lees dan heb je het persoonlijk erg leuk, maar qua opleiding, nakomen van afspraken e.d. is het een puinhoop daar.
    Je foto's zijn mooi. Zelf zie je er uitstekend en relaxt uit. Met jou komt het wel goed, maar met Europa????
    Intussen genieten wij hier van mooi nazomer weer al kan het niet tippen aan het weer bij jou.
    Geinig en leerzaam dat je steeds andere medebewoners krijgt.
    En dan dat "home leave"met de Kerst. Geweldig voor je ouders toch? Ook voor jou is het gezelliger, want als iedereen naar huis gaat moet je niet in je eentje zitten daar. Oud & Nieuw bij de Trevi fontein lijkt me een belevenis. Volgens mij kom je meer als een grotere ijskenner dan als een wijnkenner naar huis. Hoe gaat het met je gewicht?
    Ik hoop toch dat je nog wat interessante dingen kunt gaan zien, want die kans moet je benutten als je daar woont. Misschien vind je nu nog niet alles zo leuk, maar over een paar jaar besef je wel dat je geschiedkundigen cultureel een goede basis hebt gelegd.
    Maar wat je ook doet, doe het bewust, geniet ervan en laat ons meegenieten.
    Hartelijke groet, ook van Ger
    Heleen
    PS Ik ben nog ouder dan volwassen, want ik heb nog nooit van Snoop gehoord. Een tekortkoming mijnerzijds natuurlijk, maar hij zal vast goed zijn als Wouter het vet vindt. Veel plezier.

  • 19 Oktober 2014 - 19:38

    Rex:

    Hoi Jurgen,

    Ik dacht dat je voor je studie naar Rome bent gegaan. Zo te lezen ben je drukker met allerlei culturele activiteiten en feesten met andere studenten. De foto's zijn prachtig. Geniet lekker van alles wat op je pad komt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

jurgen

Actief sinds 09 Aug. 2009
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 26194

Voorgaande reizen:

30 November 2015 - 10 April 2016

Backpacken

02 September 2014 - 31 Januari 2015

Rome

13 Augustus 2009 - 25 Juni 2010

Exchange year USA

Landen bezocht: