Het zware leven van een Erasmus student - Reisverslag uit Rome, Italië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu Het zware leven van een Erasmus student - Reisverslag uit Rome, Italië van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu

Het zware leven van een Erasmus student

Blijf op de hoogte en volg jurgen

26 September 2014 | Italië, Rome

Ik sloot mijn vorige verhaal af met dat ik een soort feestje op woensdag zou hebben, maar op het laatste moment was er ook nog eentje op dinsdag bijgekomen. Een van de andere waar ik mee omga wist dat er ergens een cocktailnight was van een andere Erasmus organisatie dus daar zijn we een kijkje wezen nemen. Op een avond als dit kost een biertje 3,50 euro in plaats van 4 en een cocktail ook 3,50 in plaats van 5. Wij hadden echter de pech dat we nog niet in de mogelijkheid waren geweest om de pas van deze organisatie te halen waardoor we de eerste ronde de volle pond moesten betalen. Gelukkig liepen er genoeg andere studenten rond die wel zo’n pasje al hadden die uiteindelijk voor ons drinken konden halen met korting. Iets te drinken halen in de bars waar ik ben geweest gaat wel anders dan ik gewend ben in Nederland. In Nederland loop je naar de bar bestel je een biertje en betaal je. Hier hebben ze bedacht dat je eerst naar een kassa moet lopen om te betalen waarna je een bonnetje krijgt waarmee je naar de bar loopt om je drinken te bestellen. Dit was ook een van de eerste avonden dat ik gebruik heb gemaakt van de nachtbus. Als ze rijden is het allemaal prima, maar je weet nooit hoe laat er een bus, maar dat is met het hele openbaar vervoer in Rome het geval. Je loopt gewoon naar de bushalte en je merkt wel wanneer er een bus komt. De volgende dag zijn we ook gelijk naar het kantoor gegaan om het pasje van deze organisatie te krijgen zodat wij ook kunnen profiteren van de kortingen.

Woensdagavond, de avond van het vooraf geplande feestje, leek het even alsof ik in Nederland was. Tot mijn grote teleurstelling regende het gewoon. Gelukkig niet zo hard, maar alsnog. Je ziet al die Italianen dan hun paraplu tevoorschijn halen of schuilen en ik liep daar nog rustig in m’n t-shirt over straat. Die lui zijn waarschijnlijk niet veel gewend. De avond was erg geslaagd ook al waren er nog niet zo heel veel studenten. In ieder geval weer wat nieuwe lui leren kennen. De was hier doen is trouwens ook een hele onderneming of eigenlijk meer de was ophangen. Ze hebben hier geen droger dus je moet het gewoon buiten te drogen hangen. Wij hebben bij de keuken dus waslijnen buiten hangen bij het raam. Het is altijd voorzichtig doen omdat je niet wil dat er iets naar beneden valt. Daarnaast moet je dus ook oppassen met de regen. Ik had deze dag dus nog kleren buiten hangen en dat bedacht ik net voordat ik weg ging. Gelukkig nog net op tijd binnen gehaald.

Ik ben uiteindelijk ook bezig geweest met het uitkiezen van de vakken die ik wil gaan volgen, maar dat is ook een behoorlijk gedoe. Had ik eindelijk de vakken gekozen die ik wilde gaan volgen en waar ik ook goedkeuring voor had gekregen vanuit, maar toen werd er hier op de universiteit gezegd dat ik moet gaan kijken op de roosters wanneer de vakken aangeboden worden en natuurlijk worden de vakken die ik had uitgekozen op hetzelfde moment gegeven. Moet ik dus maar weer wat op verzinnen. De lessen worden aangeboden tussen 9 uur ’s ochtends(wat niet verkeerd is) en 7 uur ’s avonds. Het is in ieder geval m’n bedoeling om de vrijdag vrij te houden.

Er is ook een plein in Rome waar ze elke donderdag een soort van buiten bioscoop hebben waar ze korte films laten zien. Wij zij er met een groep een keer heen geweest. Het mooie is dat je gewoon naar de avond supermarkt loopt om drinken te halen en dan daar gewoon gaat zitten. Die korte films waren echter allemaal in het Italiaans waardoor niemand er wat van begreep, maar dat maakte ook niet zoveel uit.

Vrijdag ochtend was ik nog naar de universiteit geweest om mijn registratie te voltooien. Het vervelende is dat deze kantoren alleen maar in de ochtend open zijn waardoor ik alsnog mijn wekker moet zetten om er op tijd te komen. Later op de dag heb ik waarschijnlijk de langste wandeling gemaakt die ik hier in Rome ga maken. Ik had met een Mexicaans meisje afgesproken om naar de Trevi fontein te gaan, maar die zijn ze helaas aan het restaureren waardoor er niet echt veel te zien was. Uiteindelijk zijn we verder gelopen en bij toeval nog bij de Spaanse trappen terecht gekomen. Die zijn we opgelopen en uiteindelijk bovenlangs verder gelopen. Op een gegeven moment was het om de beurt bij een groot kruispunt zeggen welke kant we op gaan waardoor we ook langs Piazza Popolo en het Vaticaan zijn gekomen. De wandeling eindigde uiteindelijk bij het Colosseum iets van 4 uur later. Tijdens de wandeling was er natuurlijk wel een pauze ingelast om te kunnen genieten van heerlijk ijs.

Zaterdagavond was het tijd voor het eerste echte studentenfeest, maar eerder op de avond werd de Nederlandse bezetting in de flat verdubbeld. Vanaf deze dag was ik dus niet alleen meer in de flat. Het is niet zo dat we elkaar geregeld zien want we hebben een beetje andere dagindeling. Als zij gaat werken slaap ik nog en als zij thuiskomt kan het ook nog maar zo zijn dat ik weg ben en niet terug ben voordat zij gaat slapen. Ik ben in ieder geval niet alleen meer en dat is wel zo gezellig. Omdat het hier ’s avonds nog warm is hadden we besloten om om half 11 bij een metro station af te spreken en buiten eerst nog wat te drinken. Ik heb eigenlijk geen idee of je hier op straat alcohol mag drinken, maar er is in ieder geval niets van gezegd. Rond een uurtje of half 1 was het dan tijd om richting het feestje te gaan. Eenmaal binnen bleek dat wij met onze groep zo ongeveer de eerste waren of dat studenten die eerder waren alweer weg waren want de DJ bakte er vrij weinig. De muziek was dus niet echt geweldig, maar met de mensen die er waren was het wel gezellig. Op de terugweg bleek maar weer dat je nergens van op aan kunt met het openbaar vervoer hier. De nachtbussen horen volgens mij wel geregeld te rijden, maar ik heb uiteindelijk 25 minuten op de bus staan wachten.

De dag erna rustig aan gedaan en aan het eind van de middag nog met een Mexicaans meisje, ook een Erasmus student, nog wat bij het Colosseum in de buurt gelopen. Voordat we de metro naar huis namen hadden we nog ergens koffie gedronken, maar wat kun je daar afgezet worden. Bestel je binnen en blijf je staan betaal je een euro, maar als je buiten gaat zitten betaal je in een keer 5 euro. We wilden eerst gaan zitten, maar toen we dat zagen werd het toch maar staan. Vlak voordat ik naar bed wilde gaan kwam er een Italiaan binnen. Dat bleek de gast te zijn die een paar weken op vakantie was. Het is een aardige gast en spreekt ook goed Engels wat je niet van alle Italianen kan zeggen. Hij vertrekt helaas aan het einde van de maand weer waardoor het afwachten is wat er daarvoor in de plaats komt.

Vorige week was dan de laatste week dat ik van m’n vakantie kon genieten dus dat heb ik zeker gedaan. Omdat het toch nog lekker weer was zijn we nog maar een keer naar het strand geweest. Deze keer waren we wel vroeger weg gegaan zodat we niet weer over een hek hoefden te klimmen. Verder ben ik ook nog naar “Campus X” geweest. Dat is de studentenhuisvesting voor mijn universiteit waar ook het kantoor is gevestigd van een van de Erasmus organisatie. Dat complex ligt helemaal buiten de bewoonde wereld. Op de terugweg had ik een bus genomen naar het metro station, maar dat duurde echt eeuwen. Ik heb nu wel een heel ander deel van Rome gezien ook. Ik heb dus een hele reis moeten maken om aan een pasje van hun organisatie te kunnen komen. Het mooie is ook dat die lui open zijn van 4 tot 7 in de middag en dat alles wat je op school moet regelen tot 12 uur gedaan kan worden op de meeste dagen. Je moet er wat voor over hebben moet ik dan maar denken. Er staan nu in ieder geval wel ook 2 uitjes op het programma. Aanstaande zaterdag gaan we naar Assisi en de Marmore watervallen. 5 oktober gaan we naar het wijnfeest in Marino. Ik drink eigenlijk geen wijn, maar de rest ging ook dus leek het me wel gezellig om mee te gaan. Misschien dat ik daarna wel wijn drink. Van de lui met wie ik om ga woont er eentje 400 meter van mij vandaan zo ongeveer dus we hebben de maandagavond op zijn balkon door gebracht met z’n vijven ongeveer en lekker wat gedronken. Je kan hier de avond nog lekker buiten doorbrengen. Dinsdagavond was het weer tijd voor de cocktailnight. Net als de week ervoor waren daar ook weer veel mensen op af gekomen. Wat op zo’n avond wel opvalt is dat Spanjaarden tegen Spanjaarden praten en Duitsers tegen Duitsers. Je hoort dus veel Spaans en Duits om je heen en maar weinig Engels. Tijdens mijn jaar in Amerika waren de Duitsers in de meerderheid, maar die moeten het in Rome toch afleggen tegen de Spanjaarden die in grotere getallen gekomen zijn. Natuurlijk moet het voetbal ook bijgehouden worden dus woensdag avond zat ik op m’n laptop de wedstrijd tussen Ajax en PSG te kijken. Ik woon dan wel in Rome, maar dat betekent niet dat ik geen voetbal kijk al betekend dat ook weer niet dat ik er voor thuis blijf.

Het weekend was er weer een Erasmus feestje georganiseerd en voor het feestje kan er verzameld worden bij een bepaald metrostation en daar zie je dan grote groepen studenten een beetje de zwerver uithangen door zelf meegebracht drinken op te drinken. Wij hadden zelf dus een treetje bier meegenomen met 24 blikjes. Vooral mooi hoe al die mensen in de metro dan naar je kijken, zeker toen we op Termini moesten overstappen en je een beetje uit elkaar loopt en mensen zien je dan met zo’n ding lopen. Ze zullen vast wel iets gewend zijn hier.

De flat is nu ook in z’n volledige bezetting. Er is een Spaans meisje bijgekomen.

Afgelopen maandag is het echte studentenleven begonnen. De afgelopen weken waren nog vakantie, maar nu moet ik de lessen en de feestjes gaan combineren. Ik ben maandag begonnen met Italiaanse les op school. We krijgen de eerste 2 weken 2 uur per dag les in de ochtend en daarna elke week 2 dagen 2 uur. Ze hebben die uren echter wel onhandig gepland omdat mijn eerste les op de universiteit om 11 uur begint en de taalles eindigt om half 12. De ene keer dus wat eerder weg bij de taalles en de andere keer wat later in de andere les. Het maakt de meeste leraren niet veel uit. Het kiezen van de vakken gaat hier ook mooi. Je gaat gewoon ergens bij een vak zitten en je ziet maar of je het wat vind of niet. Op maandag begon ik dan met een taalles en om 11 uur had ik Fundamentals of Business. Het begon in ieder geval positief en dit is wel een vak dat ik blijf volgen. Daarna had ik echter 3 tussenuren en was het nog kijken of er misschien nu een interessant vak was dat om 2 uur begon. Die was ik niet tegengekomen dus om 4 uur braaf naar European competition law and regulations toe. Hier blijkt wel dat leraren het ook niet zo nauw nemen met de tijd. Die vrouw was iets van een half uur te laat. In Nederland was iedereen tegen die tijd al lang en breed thuis geweest, maar hier bleven alle studenten. De les duurde uiteindelijk tot 7 en mijn eindconclusie was dat ik dat vak niet nog een keer ga volgen. Die vrouw sprak wel Engels, maar met xo’n Italiaans accent dat ik er nog weinig van begreep. Daarnaast was het vak ook erg slaapwekkend. Moest moeite doen om een beetje wakker te blijven. Al kan dat ook komen omdat ik niet meer gewend was om vroeg op te staan. De wekker stond deze ochtend om 10 voor 7. Zijn toch ook geen normale tijden meer. Dan heb ik het nog niet eens over de bussen gehad die van het laatste metrostation aan lijn A naar school rijden. Wat een ramp is dat. Veel te veel mensen en veel te warm. Aan sommige mensen daar mogen ze ook wel eens deo uit gaan delen of misschien iets van een douche aanbieden. Of nog beter: die mensen gewoon van de bus weren.

De dinsdag stond in het teken van nieuwe rondes en nieuwe kansen. ’s Ochtends begonnen met Italiaanse les weer. Vanaf vandaag bleek dat die andere gast van Saxion ook in dezelfde klas zou komen. Van gezicht herkende ik hem wel. Die vrouw denkt volgens mij dat we vloeiend Italiaans spreken. Zij spreekt zo ongeveer de hele les Italiaans en niemand begrijpt er wat van zo ongeveer. Zo leren we de taal sneller zegt ze, maar dan moeten we wel een beetje een basis hebben, maar het zal allemaal wel. Net als op maandag en ook zoals het op woensdag zal zijn naar Fundamentals of Business geweest en in de middag heb ik maar eens een lesje bezocht van EU public choice. Heeft iets met verkiezen en politiek te maken volgens mij. Dat kan nog wel eens interessant zijn. Dat hoop ik tenminste. Woensdag nog maar een lesje meepakken en dan zien we het wel. Voor de zekerheid ook nog een lesje games theory meegepakt. Zoals jullie wellicht zullen denken gaat het niet over spelen van spelletjes op de computer of Playstation, maar iets met economie. Vraag me niet precies wat het is want daar ben ik ook nog niet achter. Klonk op zich wel redelijk. Ook deze dag was ik pas rond half 8 thuis. Toen was het snel even koken en eten omdat ik met een gast had afgesproken om wat te gaan drinken. We hebben gewoon bij de supermarkt wat gekocht en zijn in de buurt van het Colosseum gaan zitten. Uiteindelijk besloten we dat we vierden dat we elkaar 2 weken en 2 dagen kennen. We hebben echter het gevoel alsof het al veel langer is. Ook al zoveel gedaan in die 2 weken die we elkaar kennen.

Als ik geen taalles had gehad zou het weekend voor mij al op donderdag beginnen. Ik moet even de eerste 2 weken doorkomen door op donderdag en vrijdag nog naar de taalles te gaan en daarna ben ik de donderdag en vrijdag vrij. Lekker lang weekend om leuke dingen te doen. Deze periode ga ik 2 vakken volgen en de volgende periode worden dat er 3. Moet toch aan m’n 30 studiepunten komen. Op woensdag was ik nog weer bij de bovengenoemde vakken lessen geweest en is de keuze gevallen op EU public choice. Ik ben nog wel naar die games theory les geweest, maar na een uurtje hadden we pauze en toen had ik het daar wel gezien. M’n rooster bestaat tot eind oktober uit maandag tot en met woensdag naar school van 11 tot 4. Kan slechter.

Zo aan het einde van mijn eerste lesweek weet ik wel dat het studentenleven van een Erasmus student hier behoorlijk vermoeiend is. Dinsdag tot en met donderdag elke avond wel wat te doen gehad waardoor ik niet voor 1 uur thuis was en toch weer vroeg op moest. Ik heb wel geleerd dat ik later kan opstaan dan de eerste keer om 10 voor 7. Als ik rond half 8 opsta lukt het ook nog wel en te laten komen is hier ook geen probleem. Ook voor de komende avonden staan er nog feestjes op het programma. Ik denk dat ik haast vakantie nodig heb als ik weer terug ben in Nederland als het zo doorgaat in dit tempo.
Ik ben ook al behoorlijk actief geweest. Naast al het lopen wat je hier in Rome doet heb ik ook hardgelopen. Pas 2 keer maar je moet ergens beginnen. De eerste keer was een echter minder groot succes. Qua conditie ging het prima omdat ik hier veel loop, maar ik was op een gegeven moment een beetje verdwaald. Ik had in gedachte om tussen de 5 en 6 kilometer hard te gaan lopen, maar dat zijn er uiteindelijk tussen de 8,5 en 9 geworden. Vanaf mijn huis eerst een rondje om het Colosseum gerend en daarna verder. Ik had die dag de mazzel dat het niet zo warm was omdat er redelijk donkere lucht boven Rome hing. Dat heb ik geweten ook. Na ongeveer 15 minuten onderweg te zijn begon het dus keihard te regenen. Zo hard had ik het nog niet meegemaakt hier. Dat was helaas nog voordat ik bij het Colosseum was waar ze van die rot stenen hebben liggen die glad worden als het regent. Heb het er maar rustig aan gedaan zodat ik niet zou vallen. Een echt nadeel hier tijdens het hardlopen zijn de verkeerslichten. Als je net de pech hebt dat ie op rood springt is de kans zeer groot dat je zo 1,5 tot 2 minuten staat te wachten. Op een gegeven moment was ik dus ergens af geslagen en daarna nog een paar keer tot ik bij een metro station uitkwam wat niet helemaal de bedoeling was. Toen was het rondje toch iets langer geworden.

Ik begin hier wel te wennen aan de Italiaanse levensstijl. Zeker wat betreft de etenstijd. Eten we thuis meestal rond een uurtje of kwart over 5, hier komt het nauwelijks voor dat ik voor 7 uur eet en dat is dan nog aan de vroege kant. Het laatste tijdstip dat ik tot nu toe hier gegeten heb is denk ik rond een uurtje of half 10. Gister heb ik voor de 2e keer hardgelopen, maar dat was pas rond een uurtje of kwart voor 6. Ik had ook niks meer in huis voor avondeten dus daarna moest ik ook nog naar de supermarkt om eten te halen. Zit je ook pas rond een uurtje of half 9 aan het avondeten. Hoe langer ik hier zit hoe meer Nederlandse studenten ik hier tegen kom. De eerste paar weken dacht ik dat ik zo ongeveer de enige was, maar dat valt nog mee. Zelfs op mijn universiteit lopen er meer rond dan alleen ik en die andere gast van Saxion.

  • 26 September 2014 - 16:12

    Ria Van Katwijk:

    Hoi Jurgen,
    Dit verslag overtreft alles. Nooit geweten dat zo kunt schrijven. Het is me nu al wel duidelijk dat je het heel zwaar hebt. Goed dat je over een aantal maanden "gelukkig" thuis weer een beetje bij kan komen. Maar het is echt heel leuk en fijn te lezen dat je je daar prima redt en dat je leuke lui om je heen hebt.
    Met alle uitgaan help je in ieder geval de economie van Italië wel weer. Dat hebben ze dan mooi aan de buitenlandse studenten te danken. Heel positief.
    groetjes,
    mama

  • 26 September 2014 - 16:17

    Henk:

    he Jürgen, goed verhaal man. Feestjes, fontijnen en Spaanse trappen, het kan slechter.
    Volgens mij Goed dat de lessen zijn begonnen

  • 26 September 2014 - 16:26

    Wiebe:

    Hoi Jurgen,
    tellen lange verhalen ook mee voor studiepunten? Toch eens navragen. Gelukkig begin je er lol in te krijgen. Je kijkt je ogen uit en je verbaast je elke keer weer hoe zaken zijn geregeld (of niet). Dat veel Italianen het Engels of welke andere taal niet of nauwelijks machtig zijn, moet geen verrassing zijn. Ik had je gewaarschuwd.
    Hartelijk groetend,
    Wiebe

  • 26 September 2014 - 23:51

    Rex:

    Hoi Jurgen,
    Wat heb je een prachtig verhaal gemaakt. Nooit geweten dat jij zo kunt schrijven. Het is goed dat lessen zijn begonnen anders zou je helemaal ontregeld raken. Het lesrooster ziet er niet verkeerd. Je krijgt veel Italiaanse les wat inhoudt dat je over een enkele weken een aardig woordje Italiaans spreekt. Voordeel is dat je geen Engels maar Italiaans men hen kunt spreken. Aan het feesten kom je niets tekort. Zo te zien heb je ook leuke vriendin ontdekt waar mee opstap bent geweest. Het is goed te lezen dat je het erg naar je zin hebt en geniet van het studentenleven.
    Groetjes, papa

  • 28 September 2014 - 20:49

    Heleen:

    Ha Jurgen,
    Van studeren komt niet veel terecht als ik het zo inschat. Op z'n Italiaans zullen we maar zeggen. Het is niet verwonderlijk dat zaken in Italië geregeld zijn zoals ze geregeld zijn, want erg betrouwbaar komt het allemaal niet over. Maar dat maakt niet uit, als jij maar een leuke tijd hebt daar. Hopelijk haal je er wel iets ten gunste voor je studie uit. Wat levenslessen betreft leer je veel en snel begrijpen we uit je verhalen. Je hebt trouwens een uiterst charmant gezelschap om je heen verzameld.
    Heb je al hard gelopen rond de Vila Borghese? Dat is bovenaan de Spaanse trappen naar links. Een mooie, parkachtige omgeving als ik me goed herinner. Of er een metrohalte in de buurt is voor het geval je verdwaalt weet ik niet.
    Kun je het lettertype van je verslagen iets groter maken? Die oude oogjes van ons rollen uit de kassen om het te kunnen lezen. Ik zet het nu maar over in Word om een grotere letter te krijgen, want we zijn veel te benieuwd naar jouw belevenissen. We zijn benieuwd of je als wijnkenner terugkomt.
    Die duurdere koffie op het terras begint al in Parijs, maar 4 euro verschil voor binnen of buiten is wel veel. Toen wij in Rome waren was dat nog maar 2,50. Eet je ook al pasta's of houd je het bij aardappelen. Het is al geweldig dat je af en toe een hapje kookt voor jezelf, maar ja, anders zou je te sompig worden van al dat vocht.
    Hé boy, veel succes en plezier weer de komende tijd. Voor je het weet staan je ouders voor je neus en moet je gidsen door de stad. Ook leuk.
    Groetjes, ook van Ger.
    Heleen

  • 28 September 2014 - 21:11

    Martien:

    hoi Jurgen,
    zo te lezen ben je aan het einde van je stage goed geassimileerd en kun je je scharen bij de 'rare jongens die Romeinen'
    dus doe je best!

    Asterix

  • 29 September 2014 - 12:09

    Wouter Rijke:

    Hee man,

    Topverhaal! Ik vertrouw erop dat je feestjes geen hinder ondervinden van je lessen. Keep it up!

  • 30 September 2014 - 19:11

    Henk En Hetty.:

    WOW......druk bezet leven heb je, maar wel heel erg leuk! Wat een gezelligheid met de studenten om je heen. Met veel plezier je verhaal gelezen! groet: Henk en Hetty.

  • 07 Oktober 2014 - 08:29

    Leidi:

    Woh Jurgen wat een acties in die Roomse stad....
    Mooi dat je je zo onderdompelt in het leven daar, zou wel heeel leuk zijn als je echt met een mondje italiaans thuis komt!
    Al die Nederlanders die een Italiaanse cursus doen komen er nooit zo in als jij nu!
    Geniet van je studentenleven!
    Leidi

  • 09 Oktober 2014 - 12:30

    Monique Janssens:

    Hoi Jurgen,

    wat leuk deze verhalen te lezen en je dus te kunnen volgen,
    wat omschrijf je het allemaal leuk,gezellig enz.
    ik ben zeer benieuwd naar het volgende te lezen!!

    Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

jurgen

Actief sinds 09 Aug. 2009
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 26136

Voorgaande reizen:

30 November 2015 - 10 April 2016

Backpacken

02 September 2014 - 31 Januari 2015

Rome

13 Augustus 2009 - 25 Juni 2010

Exchange year USA

Landen bezocht: