Begin van een nieuwe reis - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu Begin van een nieuwe reis - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van jurgen katwijk - WaarBenJij.nu

Begin van een nieuwe reis

Blijf op de hoogte en volg jurgen

20 December 2015 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Ik zit hier alweer ruim 2 weken, maar van een eerste update is het nog niet gekomen. Onder andere omdat er eigenlijk in alle hostels betaald moet worden voor Wi-Fi en ik er door al het reizen nog niet de tijd voor had
Mijn reis begon 30 november met een vlucht van 11 uur naar Hong Kong. Ik landde uiteindelijk iets voor 7 uur lokale tijd dinsdag ochtend in Hong Kong. Vanaf de luchthaven ben ik eerst naar de Big Budha geweest. Om daar te komen moest ik eerst een bus nemen, maar daar kun je alleen gepast betalen want je krijgt geen wisselgeld en je kan alleen maar briefjes van 100 uit de automaat krijgen. Na de Big Budha bezocht te hebben ben ik met de metro richting de stad gegaan. Het was niet heel bijzonder. Ik vond het een grote bouwput. Ik ben nog wel met een ferry van de ene naar de andere kant van de stad geweest, maar uiteindelijk was ik zo moe dat ik eind van de middag maar terug ben gegaan naar de luchthaven ben. Hier mocht ik nog tot 21.00 uur wachten voordat mijn vlucht naar Auckland vertrok.
Na de 2e 11 uur durende vlucht kwam ik dan eindelijk in Auckland aan. Deze vlucht gelukkig wel iets geslapen waardoor ik niet helemaal gesloopt was. Die dag ben ik naar mijn hostel gegaan en niet veel meer gedaan.
De eerste dagen in nieuw zeeland heb ik lekker rustig aan gedaan. Toen ik de eerste dag in een park zat te relaxen kwam ik aan de praat met een Duitser die toevalligerwijs met dezelfde bus zou gaan reizen. Die dag scheen de zon nogal en dacht ik er goed vanaf te komen door wat zonnebrand van die gast te lenen, maar dat mocht niet meer baten. Ben mijn eerste dag in Auckland dus redelijk verbrand.
Op zaterdag ben ik dan echt begonnen met hetr reizen door Nieuw Zeeland. We zijn naar Pahia, in het noorden, gereden waar ik 2 nachten zou blijven. Die middag dat we aankwamen heb ik met 4 anderen een wandeling naar de Harura falls gemaakt. Uiteindelijk zijn we op iets van 16 kilometer uitgekomen. Het was een flinke wandeling, maar de natuur was erg mooi. Nadat we terug kwamen van de wandeling konden n we gelijk aanschuiven voor de BBQ die door het hostel was georganiseerd.
Op zondag stond er een dagtrips Pahia naar Cape Reinga op het programma. Deze dag was het echt fantastisch weer en de dag zelf was ook zeer geslaagd. We zijn onderweg eerst bij een park gestopt waar ze echt gigantische bomen hebben staan. Daarna zijn we met de bus richting 90 miles beach gereden om daar met de bus over het strand te scheuren. Aan het einde van het strand hadden ze erg hoge duinen waarvan we met bodyguards naar beneden zijn geleden. Was erg vet, maar boven komen was iets minder. Dat was nogal pittig.
De dag dat ik uit pahia vertrok was eerste met regen. Nog even naar dus wel geweest met de ferry, maar vanwege de regen niet lang gebleven. S middags weer terug naar Auckland gereden waar we een nacht zouden overnachten voor we verder gingen. In auckland samen met wat lui gekookt nog. Hadden zo ongeveer 20 mensen van eten kunnen voorzien.
De dag erop met de bus naar raglan gereden waar we een nacht zouden overnachten. Ook hier was het weer niet al te best, maar ik heb me nog wel vermaakt.
Daarna van raglan via de waitomo caves naar Rotorua gereden. De grotten ben ik nog in bewees t om onder andere glow worms te bekijken. Kreeg ook een wetsuit aan omdat het op sommige stukken te diep was en we moesten zwemmen. Daar naast moesten we ook door smalle doorgangen kruipen wat erg geslaagd was.
Na de grotten door gegaan naar rotorua waar we een nacht bij een maori familie verbleven. Hier s avonds lekker gegeten waarna de familie een culturele show gaf. Daarna was het de beurt aan ons en is ons de haka geleerd die de all Blacks, rugby team van nieuw zeeland, voor hun wedstrijden uitvoeren. Ik denk dat ze nog flink wat kunnen leren van die van ons.
De dag erop hadden we weer een culturele avond, maar zit meer bij lake aniwhenua. Het weer was echt heerlijk dus aan het einde van de middag nog heerlijk een paar biertjes gedronken. Het ging hier om de manier waarop de eten gekookt wordt. Ze gooien het eten in een soort manden op hete tegels waarna ze er doeken en zand overheen gooien. Op deze wijze duurt hetzo’n 2,5 uur voordat het klaar is.
Op weg naar basisboek eerst bij de huka falls gestopt. Hier stroomt echt een gigantische hoeveelheid water doorheen. De lodge lag ergens in de middle of nowhere waar j ook geen bereik met je mobiel had. Dít was voor het eerst in een week dat we 2nachten op dezelfde plek bleven. Was wel even lekker omdat het flink vermoeiend is om elke dag flinke stukken in de bus af te leggen. De echte volle dag dat we er waren Was het weer niet al te best,maar we zijn nog wel met een aantal naar de waterval in de buurt gelopen. Door de regen waren de paden alleen in modderpoelen veranderd. Mijn wandelschoenen lijken nu niet meer als nieuw.
de dag erop zouden we de Tongariro crossing gaan lopen, maar vanwege het slechte weer was dat helaas gecanceld. Dít is een wandeling van ongeveer 20 km over onder andere vulkanen met allemaal prachtige uitzichten. Ik kom er op de weg terug naar auckland nog een keer langs dus dan wil ik er wat langer blijven om nog een poging te kunnen wagen. In plaats van die wandeling zijn we met een aantal naar een klimmuur gegaan om toch nog iets te doen. Die plaats zelf is redelijk uitgestorven.
Met een paar uurtjes in Wellington zat het noordereiland er voorlopig op. Voordat we in Wellington aankwamen zijn we nog in het plaatsje Foxton gestopt. Dít was een feest voor de Nederlanders in de bus omdat er een winkel zat met Nederlandse p producten. De drop en stroopwafels k on den dus weer i geslagen worden. Met nieuwjaar ben ik weer ik Wellington te vinden. We zijn met de ferry van Wellington naar picton op het zuidereiland gegaan. We hadden echt prachtig weer. De oversteek duurde circa 4 uur en die hebben we op het uitkijkdek uit de wind in de zon doorgebracht. Op dat moment was het best warm. Vanuit picton de weg vervolgd naar het abel tasman national park waar we ook 2 nachten zouden doorbrengen. De volle dag heb ik op een catamaran doorgebracht en hebben we ook nog wat zeeleeuwen en dolfijnen kunnen spotten. De dolfijnen vonden het zelfs erg gezellig om met onze boot met te zwemmen voor een aantal minuten.

Het reizen tot nu toe is nog best vermoeiend omdat ik zowat elke dag ik de bus zit opweg naar de volgende locatie. Ik wil ook niet weten hoeveel km ik tot nu toe al in de bus heb afgelegd. De temperatuur is ook nog wat frisser dan ik had verwacht. Zeker in de avond koelt het flink af en loop je niet meer in je t-shirt buiten. Als de zon er echter eenmaal door komt is het ook gelijk goed warm.

  • 20 December 2015 - 10:44

    Ria Van Katwijk:

    Blij een verslag te hebben, want we hadden wel al foto's gezien, maar het verhaal erbij ontbrak nog. Klinkt allemaal goed, maar wel heel vermoeiend. Dit is toch wel wat anders dan 40 uur werken per week. het is nu een heel andere wereld waarin je leeft waardoor het besef van welke dag het is waarschijnlijk helemaal weg is. We blijven je volgen.
    groetjes, mama

  • 20 December 2015 - 11:49

    Aaltje:

    Hey Jurgen, het duurt even voor je aan de ander kant vd wereld bent he? Vreselijk vermoeiend, dat kan ik me voorstellen. Verder klinkt het goed, je hebt al van alles gezien en meegemaakt.
    Iedere dag reizen is natuurlijk hectisch, en je doet veel indrukken op. Ik hoop dat het weer nu wat beter wordt; met het zonnetje erbij is het vakantie-gevoel er wat meer he. Veel plezier verder!

  • 20 December 2015 - 14:13

    Rex:

    Fijn om het verslag te lezen. Je heb in de afgelopen weken al heel wat afgereisd en gezien. Wat de dolfijnen betreft zal dat een hele belevenis geweest zijn. Je geeft ook aan geen benul van tijd meer te hebben. Hopelijk wordt het weer in de komende week wat warmer. Geniet de komende weken nog in Nieuw Zeeland want het einde komt in zicht.
    Groet, papa

  • 20 December 2015 - 17:20

    Cora :

    Onvoorstelbaar dat je al zoveel hebt gedaan en meegemaakt in die korte tijd ! Het zal wel even wennen zijn zo'n heel ander leven ,maar het lijkt me geweldig om allemaal mee te maken en dat is pas Nieuw - Zeeland , Australie komt nog en alle avonturen daar! Heelveel plezier en ik kijk uit naar je volgende bericht
    groetjes cora

  • 21 December 2015 - 13:48

    Heleen:

    Ha Jurgen,
    We waren zo benieuwd naar je eerste ervaringen, dus we keken al uit naar je eerste berichtje. Nw Zeeland staat bekend om het wat koelere en vaak natte weer. De hitte krijg je straks in Australië wel.
    Wij hebben indertijd daar ook veel last van de jetlag gehad, dat blijft een poosje opspelen. Komt al dat busreizen nog bij plus de behoorlijke afstanden die je loopt, ja dat gaat dan wel in het lijf zitten en dan vallen de oogjes onderweg in de bus wel eens een poosje toe. Zo te horen vind je weer aansluiting bij reisgenoten, dat is leuk omdat je dan met elkaar dingen onderneemt. Weer een heel andere belevenis dan Amerika en Italië. Nu voornamelijk natuur en straks weer andere dingen. Boeiend hoor. We zijn nu al benieuwd wat voor feest je meemaakt op Oudejaarsavond. Jammer dat je dan niet in Sydney bent, het lijkt me gaaf om daar bij die brug met dat enorme vuurwerk te staan. Maar wie weet loop je ook wel tegen iets bijzonders aan die avond.
    Voorlopig een Kerst beleven op het strand of zo, ook apart.
    We wensen je veel leuke en goede ervaringen toe en genieten graag mee. Ger krijgt er gewoon reiskriebels van en hij is alweer druk aan het zoeken naar een bestemming om in het nieuwe jaar heen te gaan.
    Groetjes van Ger en Heleen

  • 27 December 2015 - 20:32

    Wiebe:

    Hoi Jurgen,
    Dit vergeet je nooit weer. Je barst van de reisindrukken en verliest alle besef van plaats en tijd. Geweldig wat je mee maakt. Houd je daar een dagboek van bij? Dat maakt het makkelijker om fpto's en verhaal erachter bij elkaar te voegen. Kijk uit naar je volgende verslag.
    O ja, je denkt misschien dat wij nu een koudere Kerst hebben, maar het is hier ook zo'n 14 graden.
    Hartelijke groet,
    Wiebe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wanaka

jurgen

Actief sinds 09 Aug. 2009
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 26146

Voorgaande reizen:

30 November 2015 - 10 April 2016

Backpacken

02 September 2014 - 31 Januari 2015

Rome

13 Augustus 2009 - 25 Juni 2010

Exchange year USA

Landen bezocht: